Annons
Annons

Fett och konstigt på allvar


Reginateatern inleder hösten med något så ovanligt som en allvarlig, enligt ensemblen själva otramsig, musikal om nationalekonomi och arbetslöshet. Svulstighet och glitter utlovas när Teater C intar scenen i den femte uppsättningen hittills.

Historien tar sin början när fyra ungdomar firar studenten 1986. Fulla av framtidstro och högtflygande ambitioner tar de steget ut i vuxenvärlden och arbetsmarknaden - sex år senare möts de på arbetsförmedlingen. Under tiden har ekonomin totalkrashat och arbetslösheten gått från en halv procent till drygt åtta procent. Dag Thelander har skrivit en allvarlig musikal om...ja, om vad?
- Musikalen bygger på de omvälvande förändringar som skedde i början av nittiotalet. Jag kommer ihåg att jag upplevde den tiden som väldigt skrämmande, men eftersom jag inte var äldre än åtta, nio år så förstod jag inte vad som hände omkring mig. Det var hotfullt men abstrakt - och jag ville reda ut och förklara vad det var som egentligen hände.

Historien kom efterhand att handla alltmer om arbetslöshet och varför arbete är så viktigt för självkänsla och identitet.
- Varför är kopplingen mellan arbete och moral så stark - det ville jag ta reda på. Människor behöver känna sig samhällsnyttiga, och de som står utanför arbetsmarknaden anses onyttiga. Man blir så väldigt mycket den roll man har i samhället, och man bedömer andra efter vad de jobbar med, det är ganska ruggigt.
Det har gått olika bra för de fyra kompisarna från förr. Två av dem kommer till arbetsförmedlingen för att de är arbetslösa och möts där av vännen som arbetar som handläggare, samt får lyssna på vännen som bjudits in för att hålla en föreläsning om entreprenörskap.
- Jag vill förmedla att det finns olika sätt att se på arbete och dess betydelse. De olika karaktärerna har olika sätt att resonera på, och jag vill inte säga att någon har mer rätt än någon annan. Det som däremot är viktigt är att man pratar om vilka värderingar som råder generellt, och att man samtidigt är medveten om att det faktiskt finns andra värderingar.

Det är första gången Dag Thelander står på scen, övriga medverkande är gamla i gemet, med erfarenhet av musik, dans och teater, fast på olika sätt.
- Det som är extra spännande är att vi alla har så skiftande bakgrund - ingen av oss är någon renodlad musikalartist, säger Anna Haglund, frilansande musiker.
- Sedan är det ingen klassisk musikal heller - säger man musikal får folk något underligt i blicken, det finns så många fördomar, fortsätter Andrea Geurtsen, frilansande skådespelare, och får medhåll av Nils Kung Henry Jansson, estradörpoet och rappare:
- Istället för tokig revyhumor har den här uppsättningen mer av en svart och kall humor som jag gillar.

De är överens om att När musiken tog slut är en varm hyllning till arbetslösheten. Inte som sådan, men för att visa att det mesta ordnar sig ändå, trots att livet kanske inte blev som man tänkte sig från början. En uppmaning att ta det lugnt istället för att stressa.
- Man har inte så mycket kontroll ändå när allt kommer omkring, sammanfattar pianisten Johan Alex.

När musiken tog slut har premiär den 12/9 på Reginateatern. Totalt ges sju föreställningar.


Annons

Annons

Läs mer

2024-10-31 13:30
Titel: Jernbanan Regi: Emma Roswall Betyg:
2024-05-24 08:56
Underhållande, knäppt och musikaliskt imponerande när Juvenalorden sätter upp “Litteraturkanonen” på Uppsala stadsteater…
2024-04-19 13:03
Ergos skribent Ellen Cavallin har varit på V-Dalas spexgrupp Ridårarnas storspex och rekommenderar vem du ska ta med dig…