“Den banala kärleken” på Stadsteatern.
Foto: Linus Meyer

Teater med politik och passion


Uppsala stadsteater ägnade hösten åt att belysa ledargestalter såsom drottning Kristina och Olof Palme samt framträdande kulturpersonligheter som Lars Norén. Under våren står överskriften politik kvar, men fokus flyttas från offentligheten till den privata sfären.

Ambitionen är dels att blottlägga relationers maktstrukturer, dels att påvisa att det personliga också är politiskt. Kärleken och dess pris är temat för flera av vårens föreställningar.
nbsp;Vårens första föreställning ”Den banala kärleken” skriven av israeliskan Savyon Liebrecht, och regisserad av Voula Kereklidou går upp den 23:e januari. ”Den banala kärleken” är en reflektion kring, och undersökning av, den lidelsefulla kärlekshistorien som utspelade sig mellan den unga judiska studenten Hanna Arendt och filosofiprofessor Martin Heidegger under 30-talet avbryts då Heidegger tar aktiv ställning för den nazistiska ideologin medan Arendt blir en del av motståndsrörelsen. Pjäsens namn är givetvis en allusion på Arendts alltid aktuella ”Den banala ondskan” där likgiltighetens grymhet granskas. Pjäsen utgår från den äldre Arendts tillbakablickar. nbsp; I samband med en kollaps efter en prisutdelning i Danmark blir Arendt plötsligt oförmögen att värja sig från det förflutnas pockande frågor. Vilken påverkan hade relationen med Heidegger för Arendts egna tankar och filosofi? Hur är det att vara så starkt känslomässigt bunden till en man som befinner sig på andra sidan en politisk avgrund?
– Hanna Arendts tankar är i vår tid väldigt viktiga, menar Voula. Arendt verkar för ett samhälle som inte bygger på nationalitet, utan på att vi är människor, vi är medborgare som behöver kommer överens demokratiskt. Jag försöker att koppla allt detta till hennes bakgrund.
Efter att arbetet med ”Den banala kärleken” avslutas påbörjar Voula processen med iscensättningen av ”Ett år av magiskt tänkande”. Manus baseras på Joan Didions hyllade bok med samma namn där författarinnan delar med sig av förlusten efter sin bortgångne make. Hemvändande skådespelerskan Anna Carlson besitter pjäsens enda roll som visas första gången den 17 mars.

Innan dess har tre andra
föreställningar premiär. Den 27 januari söker senaste årets eskalerande ungdomsvåld förklaring i Jonathan Lethonens ”Den blomstertid som kommer” i regi av Lars Melin. Och i en radikal ombearbetning av Shakespeares ”En midsommarnattsdröm”, där Özz Nûjen både står för delar av manus och axlar en av rollerna, berättas om en grupp välkända politiker som vill ge kronprinsessan en teaterpjäs i bröllopspresent. Premiär den 13 mars.
Däremellan är det dags för A.R. Gurneys ”Kärleksbrev” i Salongen. Första gången 13 februari och därefter vid ytterligare tre tillfällen. I historien, som iscensatts rike runt de senaste åren, får man följa en brevväxling mellan två älskande, som tar sin början i tidig ålder och fortgår livet igenom. Regissör är Linus Tunström själv. Till skillnad från andra uppsättningar, där huvudrollsinnehavarna i huvudsak hör till den äldre generationen, axlas de två rollerna här av något yngre Bengt Nilsson och Mikaela Ramel.
– I pjäsen gestaltas verkligen två fantastiska livsöden, menar Nilsson.
Under våren äger även en del gästspel rum och lunchteatern dyker återigen upp. De politiska samtalskvällarna fortsätter med gäster som bland andra Elisabeth Åsbrink, författare till ”Smärtpunkten” och Gellert Tamas som skrivit den omdebatterade boken ”De apatiska”.


Annons

Annons

Läs mer

2024-10-31 13:30
Titel: Jernbanan Regi: Emma Roswall Betyg:
2024-05-24 08:56
Underhållande, knäppt och musikaliskt imponerande när Juvenalorden sätter upp “Litteraturkanonen” på Uppsala stadsteater…
2024-04-19 13:03
Ergos skribent Ellen Cavallin har varit på V-Dalas spexgrupp Ridårarnas storspex och rekommenderar vem du ska ta med dig…