Marsspex på Stockholms nation leker med könsrollerna
Spexet utspelar sig vid slutet av första världskriget. Krigströtta män kommer hem från fronten och räknar med att allt ska återgå till att bli som det var förut. nbsp;
– Kvinnorna, som jobbat i fabriken under kriget, tycker först att det ska bli ganska skönt att gå hemma, berättar Mårten Östberg, som tillsammans med Paul Murray står för både manus och regi. nbsp;
Sen börjar de reflektera över sin situation och fundera över varför de ska stå hemma vid spisen, de kan väl jobba likaväl som männen? nbsp;
– Idén planteras av en mystisk kvinna som heter Hariette, säger Mårten Östberg.
Manusförfattarna har valt att sätta fokus på en rad olika konflikter i samhället som de tycker är intressanta. nbsp;
– Vi leker rätt mycket med könsroller, föreställningar om vad som är typiskt kvinnligt och typiskt manligt, säger Mårten Östberg. nbsp;
Det förkommer också konflikter på andra nivåer – mellan far och son till exempel shy;– och spexet tar också upp det, som Mårten säger, ganska fåniga i att tänka i ”vi och dem”. nbsp;
På scenen spelar 17 skådespelare varsin roll, men totalt sett är produktionen betydligt större. nbsp;
– Vi är uppåt 100 personer. Det skulle aldrig ha funkat om inte någon varit med och byggt scenen, fixat sponsorer etcetera. nbsp;
Hela spexet utspelar sig på och utanför fabriken. Men fabrikens framtid är i fara – det är en vapenfabrik och intresset för att köpa vapen har minskat avsevärt nu när kriget är över. Alla förhoppningar sätts till det hemliga projekt som ska rädda fabriken…
nbsp;
nbsp;
nbsp;