
All makt åt publiken på Kulturnatten
– Vad som helst kan hända när vi improviserar, allt kan bli rätt och allt kan bli fel. Det är det som är så roligt, säger Johanna Lindgren Westlin, en av teatergruppens medlemmar.
Teater Prego börjar bli vana vid att uppträda på ett av Uppsalas största årliga event, Kulturnatten.
– Vi började med en gratisföreställning i Reginateaterns foajé år 2007, säger Inana Selenius.
Besökarna blev så många, förklarar hon, så året därpå fick de istället göra en föreställning på den lilla scenen i Reginateaterns cafeteria.
– Även där blev det för trångt, så sedan förra året kör vi från Stora scenen.
Teater Prego sysslar med improvisationsteater. Det innebär att skådespelarna inte har en aning om vad som kommer att hända på scenen – publiken fungerar nämligen som manusförfattare.
– Vi är alltid blanka papper när vi kliver upp på scenen. Väl där ber vi publiken om förutsättningar, till exempel en högtid, en viss miljö eller plats. Sedan är det upp till oss att gestalta publikens val, säger Christian Hjärner.
Teatergruppen består av tretton medlemmar mellan 20 och 26 år, de flesta har studerat eller studerar vid Uppsala universitet. Gruppens senaste nytillskott är en gitarrmusiker.
– Än har vi inte riktigt bestämt om publiken ska få bestämma vad han ska spela för låtar, vi får se hur det blir, säger Johanna Lindgren Westlin, hemlighetsfullt. nbsp; nbsp;
Om allt är improvisation, krävs det alls några förberedelser inför Kulturnatten?
– Det är det som är så skönt, att slippa allt manusarbete och karaktärsarbete. Vi gör vår grej när vi står där på scenen, säger Magnus Byttner.
Fast en del saker går att förbereda – som att slipa på olika teatertekniker, tillägger Kerstin Höglund.
– Vi övar genom att vara varandras publik och ge varandra olika förutsättningar att spela, säger hon. nbsp;
Kulturnattens teaterpublik kommer liksom tidigare år att ha möjlighet att dela ut ”böter”, något som brukar vara ett uppskattat inslag.
–Svordomar och oanständigheter får inte gestaltas, enligt den teatermetod som vi arbetar efter. Råkar vi svära ropar publiken och vi får dra en lapp ur en bötesskål, säger Johanna Lindgren Westlin, som minns att hon gestaltade ”myrslokens parningsdans” en gång.
– Att mima den ryska nationalsången är också exempel på en bot, säger Magnus Byttner.
Hur blir man bra på att improvisera?
–Man måste kunna släppa kontrollen och våga göra fel. Det är grundläggande när man håller på med improvisation, säger Johanna Lindgren Westlin, och får medhåll från de andra.
Teater Prego på Kulturnatten
När: Den 8/9
Var: Reginateaterns Stora scen
Biljettpris: 60 kr student/ungdom upp till 26 år, 120 kr vuxen
Mer information: www.teaterprego.se