
Trallvänlig Twist
Efter en stark inledningsscen där Olivers mamma skriker i förlossningssmärtor, har publikens intresse och fulla uppmärksamhet genast fångats. Hela första akten är medryckande, skämten kommer ofta och de allvarliga scenerna ger starka obehagskänslor. Det märks att det är olika åldrar och erfarenhetsgrad bland skådespelarna, men gemensamt har de tydlig scennärvaro. Karaktärerna porträtteras på ett trovärdigt sätt, mycket tack vare sminket och de tidstypiska kläderna.
Låtarna är trallvänliga och musiken – trots vissa sura toner – underhållande. Man vill nästintill själv nynna med i refrängerna. Handlingen skiljer sig inte mycket från bokens – och en del scener känns väl långa för teater. När den andra akten har börjat lyckas de därför inte behålla publikens uppmärksamhet lika bra. Förställningen är över två timmar lång och då blir vissa scener på tok för långdragna och solonumrena för många. Som tur är lyckas de vinna tillbaka intressenivån framåt slutet, då sista scenen är både dramatisk, spännande och nästintill thrillerartad.
Föreställningen visas i ytterligare två dagar och jag rekommenderar alla vinterfrusna att pallra sig dit. Lokalen och den klassiska historien gör det till en perfekt mysig och intim vinterteater. Det enda som fattades mig var en kopp te och någon varm att luta huvudet mot när scenerna kändes långa.
Var? Västgöta Nation, stora salen, Västra Ågatan 18
När? Måndag 18 november- fredag 22 november kl 19:00
Musik: Lionel Bart och Sonya Christine
Manusbearbetning: Ingrid Herlitz