
Satir om en urspårad politik
Fel, signalstopp, tåg- och rälshaveri, förseningar och åter förseningar. Att åka tåg i Sverige är tidvis ett roulettspel: samtidigt som fler vill åka tåg verkar det på något sätt bli sämre. Det är helt klart något som är ruttet i staten Sverige. Gertrud Larsson, känd för Uppsalapubliken tidigare med pjäsen Den flygande handläggaren är tillbaka med den nyskrivna Hela folkets järnväg som har premiär 19/2 på Uppsala stadsteater.
Hela folkets järnväg är en pjäs som tyvärr allt för väl överensstämmer med verkligheten, säger Uppsalas stadsteaters chef Linus Tunström på pressträffen. En vass satir om de senaste årens avregleringar och dess konsekvenser där kortsiktighet och vinst premieras över långsiktighet och säkerhet. Det utlovas politisk och samhällskritisk teater utan pekpinnar men med humorn som vapen. Men målet är tydligt.
– Jag vill byta regering, säger skådespelaren Frida Bergh som i pjäsen spelar Ministern, en ständigt twittrande, namnlös infrastrukturminister.
Gertrud Larsson är även hon bestämd med vad hon vill uppnå:
– Förstatliga SJ och järnvägen igen
Precis som Sverige gjorde förra gången järnvägstrafiken havererade, 1939.
I pjäsens epilog byggs statens järnvägar upp, från Östra torp i söder till Vassijaure i norr, från Strömstad i väster till Haparanda i öster, en hela folkets järnväg. Sen kommer 1980-talet med bolagisering och avreglering. Först delas järnväg och tågtrafik upp i SJ och Banverket. Därefter styckas SJ, underhållet försvinner, ägandet av stationerna och tågen likaså, godstrafiken, verkstäder och till sist namnet, Statens Järnvägar blir SJ AB – allt gestaltat i en plågsam stripscen. Kvar blir, ja… den situation vi har idag.
– Jag har själv pendlat till Västerås och nu till Uppsala, och man märker tydligt att det är något som inte stämmer. Man kan ju inte lita på tågen längre, säger Frida Bergh.
Förutom det rådande tågkaoset vill Gertrud Larsson med denna pjäs skildra vad hon ser som en ny politikertyp.
– Den här Ministern som Frida spelar är väldigt ideologiskt driven och samtidigt arbetar hon ständigt med att förbättra sitt ”varumärke”. Hon håller på och twittrar, hon instagramar. Jag har blivit väldigt inspirerad av Filippa Reinfeldt. Även vår infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är väldigt aktiv på twitter och jag har följt henne en längre tid. Och jag tycker att det blir så himla infantilt. Gunnel Larsson suckar tungt.
– Jag vill avslöja hela den här Public management-tanken som finns idag. Den befängda idén om att man ska bedriva offentlig förvaltning som man bedriver en bilfirma. Hela det här management-snacket som är helt tomt och ihåligt som finns överallt. Det är en deppig utveckling.
Frida Bergh som själv är gammal Uppsalastudent poängterar att Hela folkets järnväg är rolig, trots allt. Det är bitande satir som både underhåller och upprör. Precis som humor ska göra.
– Vi borde kunna kräva järnvägar som fungerar, oavsett om vi har denna regering eller en annan. Det är en politik som orsakat detta kaos och den kan vi ändra på säger hon bestämt. Men tills dess är det skönt att skratta åt de problem vi har.
Hela folkets järnväg har premiär den 19/2 och visas till och med 19/3 på Uppsala stadsteater. Manus: Gertrud Larsson. Regi: Anette Norberg.