Kalmars teatergrupp tolkar Shakespeardramat Trettondagsafton. Neonfärger varvas med klassisk poesi i uppsättningen som hämtar inspiration från olika epoker mellan sent 1500-tal och 1980-tal.
Foto: Andrea Hillgren

Välspelat och modernt 1500-talsdrama


Kalmar nations teatergrupp bjuder i föreställningen ”Trettondagsafton – Som Vi Vill” på en skickligt modern tappning av det klassiska Shakespearedramat. Med neonfärgade strumpbyxor, bandspelare, klassisk poesi och en nutida förståelse av genus och sexualitet visar de prov på skickligt skådespel och imponerande uthållighet i det långa dramat.

Glada neonfärger, rappt tempo och pannkaksmiddag är inte något jag förknippar med Shakespeare. Men det gjorde Kalmar nations teatergrupp, som på två timmar lyckas få mig att köpa det konceptet med ett Shakespearedrama som sträcker sig över fyra sekel.

I föreställningen ”Trettondagsafton - Som Vi Vill” iscensätter Kalmar nations teatergrupp Shakespeares Trettondagsafton, fast mellan åren 1599 och 1980. Manusmässigt följer pjäsen delvis det berömda dramat, men innehåller både egenskrivna och omskriva scener. Föreställningen inleds ute i nationens trappuppgång med ett häftigt skeppsbrott som ekar i stentrappan. Sedan kastas publiken in i den vanliga Shakespearehärvan jag innan föreställningen var orolig över att inte greppa. Gammal teatralisk finkultur tenderar att vara svår att sätta sig in i utan visst kulturellt kapital. Men Kalmar nations teatergrupp lyckas gestalta ett klassiskt Shakespearedrama riktigt skickligt och ödmjukt för oss mindre insatta, med invecklade men greppbara kärlekshistorier, konspiratoriskt tjänstefolk och det klassiskt poetiska språk som kännetecknar hans pjäser. Att kunna memorera dessa verser och samtidigt varva dem med vardagligt, modernt språk är en himla imponerande uppvisning.

Detta varvas med rekvisita från fyra århundraden i form av skarpa färger, läderjackor och bandspelare som ger den 400 år gamla pjäsen ett rejält uppsving.

Som när grevedotter Olivia poetiskt talar om sitt brustna hjärta och trånar efter springpojken Cesario, och samtidigt funderar på om hon kanske skulle bjuda honom på pannkakor. Eller hur kapten Antonio plötsligt ser ut som en gänglig yngling hämtad ur Grease men talande som en medeltida poet.

Teatergruppens tolkning av Shakespeardramat dras till sin spets i slutet då Olivia, istället för att neka Cesario/Viola sin kärlek utbrister att ”vad spelar väl kön för roll ” samtidigt som brodern Sebastian och kapten Antonio efter fyra sekel äntligen får komma ut som ett par.

Helt klart en välrepeterad, samspelad uppsättning på över två timmar. Inte nog med att pjäsen håller jämnt tempo och aldrig känns tråkig, går jag därifrån med Shakespearecitat ekande i huvudet, översatta till begripliga moderna fraser.

nbsp;


Annons

Annons

nbsp;

Trettondagsafton – Som Vi Vill

Kalmar teatergrupp

Regi och produktion: Emil Karlsson

nbsp;

Läs mer

2024-10-31 13:30
Titel: Jernbanan Regi: Emma Roswall Betyg:
2024-05-24 08:56
Underhållande, knäppt och musikaliskt imponerande när Juvenalorden sätter upp “Litteraturkanonen” på Uppsala stadsteater…
2024-04-19 13:03
Ergos skribent Ellen Cavallin har varit på V-Dalas spexgrupp Ridårarnas storspex och rekommenderar vem du ska ta med dig…