En utsökt mix av intriger
Har du sett En djävulsk romans någon gång? Du vet, den där nittiotalsfilmen med yngre upplagor av Sarah Michelle Gellar, Ryan Phillippe, Reese Witherspoon och Selma Blair? Där makt och intriger står i fokus och livet är en omgång poker där förförelsen är spelet och sex står för både insats och vinst. Även om vi lämnat nittiotalet bakom oss så går det inte att undkomma – sex säljer. Det har typ alltid gjort det, även 1782 då Choderlos de Laclos franska brevroman Farliga förbindelser publicerades, som alltså ligger till grund för såväl filmen En djävulsk romans som Anna Azcárates teatraliska Uppsala-uppsättning som behållit originaltiteln.
Så om du tänker dig ovan nämnda film, men med en finurligt tvetydig dialog där det outtalade står som elefanten i rummet och de franska 1700-talskjolarnas höfter har en bredd som mäter sig med Dumbos öron, då har du en grundläggande uppfattning av pjäsen som hade premiär på Uppsala stadsteater i helgen. I centrum står Markisinnan de Merteuil, spelad av Mikaela Ramel, tillsammans med Greve de Valmont, fenomenalt porträtterad av Robin Keller, som bjuder på en lika lustfylld som farlig katt och råtta-lek med varandra och alla i deras närhet. Bokstavligt talat deras närhet, för det är vid ytterst få tillfällen någon av skådespelarna faktiskt lämnar scenen. Istället närvarar de i bakgrunden och låter Jonas Nyströms lysande ljussättning (pun intended) leda publikens uppmärksamhet rätt.
Markisinnans senaste älskare har lämnat henne för ett stundande äktenskap arrangerat med en yngre och, för det bör betonas, oskuldsfull förmåga, som dock dessutom råkar ha fallit hejdlöst för en annan, mer jämnårig man. Markisinnan, som likställer svek med grymhet, tål inte sådana personliga förolämpningar och ber Greven om hjälp med att förföra flickan och beröva henne den oskuldsfullhet och ”renhet” som den förra älskaren så prisar hos sin blivande hustru, och på så sätt skämma ut honom bland societeten. Släng in en beskyddande mor, en gift men ack-så-åtråvärd ung dam, en betjänt som liksom sin herre använder sex för att få det han vill, en prostituerad som verkar vara ärligast av hela bunten, och en gammal faster som porträtteras av vad som måste vara Dame Judy Denchs svenska dubbelgångare, så har du en utsökt mix av sammanflätade intriger i ett galet maktspel.
För visst är det så att sex säljer. Men Farliga förbindelser, teaterpjäsen alltså, lyckas ta detta något förlegade tankesätt och sätta en modern tvist på det. I en pjäs där den kvinnliga kroppen används som valuta lyckas dialogen ändå väcka tankar som är högst applicerbara på det tvåtusentalssamhälle vi lever i idag. Det talas om friheten att kunna välja, välja att kunna göra vad man vill med hur många, eller hur få, människor man vill. Och jag tackar eventuella högre makter för att vi inte behöver göra det iklädda en av kostymör Nina Franssons tjusiga och tidstypiska men oj så väl åtsnörda korsetter.
Farliga förbindelser på Uppsala stadsteater
Premiärdatum 8 februari
Visas till och med 21 mars
Av: Choderlos de Laclos efter dramatisering av Christopher Hampton (Översättning: Per Lysander)
Regi: Anna Azcárate
Medverkande:
Azolan: Göran Engman
Greve de Valmont: Robin Keller
(Praktikant) Emelie: Amanda Kilpeläinen Arvidsson
Madame de Tourvel: Linda Kulle
Markisinnan de Merteuil: Mikaela Ramel
Cécile de Volanges: Natalie Sundelin
Madame de Volanges: Gloria Tapia
Madame de Rosemonde: Ulla Tylén
Danceny: Jonas Österberg Nilsson
Biljetter finns på tix.se