Efter att ha läst artikeln om den kvinnliga fanbäraren som bar frack på reccemottagningen kan jag inte säga annat än att det är mycket beklagligt.

Frackaktionen var respektlös


Ceremoniinstruktionens ”damer” och ”herrar” handlar om biologiskt kön och är faktiskt ingen tolkningsfråga, skriver en tidigare ordförande i fanbärarkonventet.

Efter att ha läst artikeln om den kvinnliga fanbäraren som bar frack på reccemottagningen kan jag inte säga annat än att det är mycket beklagligt.

Hela situationen som sådan är beklaglig, men även efterspelet samt sättet det behandlas på i Ergo.
Det finns ett antal saker som är inkorrekta eller kanske missförstådda.

För det första så är det så att det i den ceremoniinstruktion som vid tidpunkten var den gällande faktiskt står att det är Fanbärarkonventets presidium som är ansvariga för fanbärarna när de uppträder i grupp, så kallad fanborg. Att presidiet därför valde att kontakta fanbäraren i fråga direkt istället för att gå via dennas förste kurator är därför korrekt. Det hade snarare varit mer beklagligt om de gått till förste kuratorn istället för fanbäraren. Bäst hade kanske dock varit att kalla båda till ett möte. På sin nation är det förste kurator som ansvarar för fanbäraren men när fanbäraren uppträder i fanborg så är det fanbärarkonventets ordförande som är ansvarig.

Vidare tycker jag inte att det handlar om ett omyndigförklarande av fanbäraren. Fanbäraren bröt mot de instruktioner som fanns. Det är faktiskt inte en tolkningsfråga. ”Damer” respektive ”Herrar” refererar till biologiskt kön så enkelt är det bara.

Jag har själv för egen del svårt att se hur det kan upplevas så kränkande att behöva ha en klänning på sig i vissa sammanhang, det är heller inte opraktiskt. Att vara fanbärare är frivilligt. Ingen tvingar någon att bli fanbärare. Om man av politiska, religiösa eller andra anledningar inte känner att man kan stå för och respektera de regler som finns inom Fanbärarkonventet så måste man inte gå med i det. Ingen skulle gå med i ett politiskt parti vars åsikter personen inte stödjer för att försöka förändra det till att passa de egna åsikterna.

Så till det jag tycker är mest beklagligt med den här aktionen.

Att göra såhär visar en brist på respekt. I detta fall främst mot Fanbärarkonventets presidium. Att ställa dem för fullbordat faktum är inte schysst De hade haft all rätt att på plats i enlighet med ceremoniinstruktionen byta ut fanbäraren i fråga, men valde att inte göra så.

Fanbärarkonventets presidium är inte oresonligt. I min åsikt hade det varit mycket bättre att först göra en skrivelse till dem och på ett möte med övriga konventet tagit upp frågan och diskuterat den istället för att måla in presidiet i ett hörn. Man bör alltid börja med att ha en dialog innan man tar till andra metoder

Catharina Alm, tidigare ordförande i Fanbärarkonventet


Annons

Annons

Frackdebatten

Fritt fram för frack – skrev Ergo i nummer 1 2014. Alla kan välja inom spannet högtidsdräkt vid Uppsala universitet, men i kuratorkonventets ceremoniinstruktion är klädkoden könsuppdelad.

Frackaktion ledde till nya regler – En fanbärare valde vid reccemottagningen 2014 att bära frack trots att hon är kvinna, vilket ledde till krismöte och argt brev. Dock ledde det också till att reglerna ändrades till att bli könsneutrala.

Läs mer

"Det är uppenbart att regeringen behöver hjälp i att lista ut var pengarna ska gå", skriver debattörer från Gröna…
Vänsterstudenter skriver om akademiska bojkotter i dagens debattartikel.
Andranamnet på S-studenters lista till årets kårval, Evina Zebili, skriver om särskilt pedagogiskt stöd i dagens…