Konsumentkollen: nu är det klippt!
Fråga: Nu när våren är här köpte jag ett par nya löparskor på nätet. Jag provade dem hemma först och de kändes bra. Sedan tog jag en kort löprunda. Under löpturen fick jag ont i vaderna. Min personlige tränare säger att det beror på att skorna inte är rätt för mig. Eftersom jag har ångerrätt skickade jag tillbaka skorna. Nu vill inte företaget ge mig alla pengarna tillbaka. Har de rätt att göra så?
Micke
Svar: Ja, företaget har rätt att göra så. Ångerrätten innebär att du har rätt att prova skorna. Men det är bara till en viss gräns. När det gäller skor kan du prova dem inomhus, precis som du gör i en butik. Men du har inte rätt att gå utomhus med skorna. I det fallet har Allmänna Reklamationsnämnden sagt att företag kan göra ett avdrag för värdeminskningen. De har alltså rätt att dra av en del på priset för att du har använt skorna mer än vad som krävs. Företaget måste informera dig om att de kan komma att göra avdrag för värdeminskningen.
Fråga: Jag besökte frisören för att klippa och göra slingor i håret. Resultatet blev inte alls vad jag förväntat mig! Klippningen var ojämn. Slingorna gjordes med ett medel som fick sitta i alldeles för länge. Mitt hår blev torrt och skadat. Frisören har tittat på mitt hår och vill göra om allting. Men jag vågar inte låta henne göra det. Snälla hjälp, vad ska jag göra?
Vanja
Svar: Problem med frisörer är några av de svåraste frågorna vi får. Vi förstår att du inte vågar låta frisören fixa till det som blivit fel. Samtidigt ska frisörer, precis som andra företag, få minst 2 försök på sig att rätta till felet. Enda undantaget från den här regeln är om frisören skadat ditt hår mycket att du inte vågar. Jag råder dig att fotografera hur ditt hår ser ut just nu och maila frisören. Förklara tydligt varför du inte vågar låta henne göra om arbetet. Säg att du hellre går till någon annan och vill ha pengarna tillbaka. Om frisören fortfarande säger nej kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Det gör du enklast via deras hemsida: www.arn.se.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller besök dem mån-tors i stadsbiblioteket mellan kl 9-12.