Konsumentkollen: omständliga ombokningar
Fråga: Jag bokade en tid för ansiktsbehandling, men jag blev sjuk samma dag som behandlingen skulle ske. Jag ringde därför kliniken för att boka om tiden till ett senare tillfälle, men enligt dem har jag inte rätt att omboka. I stället påstod kliniken att jag var betalningsskyldig för hela behandlingen. Kan kliniken göra så?
Svar: Om man avbokar en tid för sent kan kliniken ha rätt att ta ut en avbokningsavgift. Avbokningsavgiften kan vara hela priset för behandlingen. Vid skönhetsbehandlingar är det villkoren som bestämmer vad du har rätt till. Bokningsvillkoren ska vara tillgängliga innan du bokar, till exempel genom att de finns på klinikens hemsida. Det är därför bra att läsa bokningsvillkoren innan, eftersom man accepterar villkoren vid bokningen.
Fråga: I veckan fick jag en faktura från ett klädföretag jag inte känner igen. Jag har varken beställt eller fått hem några kläder. Vad ska jag göra med fakturan?
Svar: Om man har fått hem en faktura som man inte känner igen ska man bestrida fakturan. Det betyder att du skriver till företaget och säger att du inte kommer att betala, och varför du inte kommer betala. Enklast är att skicka ett mejl till företaget. Skriv gärna kortfattat. Till exempel: “Jag bestrider faktura med nummer 0123456 då jag inte har beställt detta”. Om företaget vill ha tillbaka varan ska inte du betala för returfrakt. I sådana fall får klädföretaget skicka en returfraktsedel eller på annat sätt hämta varan. Om du misstänker att det rör sig om ett bedrägeriförsök ska du också göra en polisanmälan.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.