Annons
Annons
Cykel
Foto: Pixabay

Konsumentkollen: Är cykelförsäkringen värd att ha? 


KONSUMENTKOLLEN: Ska man ha cykelförsäkring och vad har du egentligen för rättigheter om du köpt en cykel i "befintligt skick" av någon på Marketplace? Konsumentkollen kickar igång hösten med att svara på era funderingar på temat "cyklar".

Fråga: Jag behövde laga en punktering på min cykel och gick till min närmaste cykelaffär. Lite andra saker behövde också fixas på cykeln. Jag ville veta vad det skulle kosta men jag kunde inte få något exakt pris. Cykelhandlaren sa att det skulle kosta ungefär 500 kronor. När jag kom för att hämta cykeln kostade det 550 kronor. Eftersom jag behövde min cykel betalade jag men jag undrar om cykelhandlaren får höja priset i efterhand? 

Svar: Cykelhandlaren gav dig ett ungefärligt pris för reparationstjänsten. När du och cykelhandlaren kommit överens om ett ungefärligt pris får det öka med max 15 procent. I ditt fall var inte prisökningen mer än 15 procent. Även om du betalade mer än vad du kanske tänkt så är detta en okej prisökning eftersom det inte ökade med mer än 15 procent.

Fråga: Jag bor en bit utanför stan och kommer att cykelpendla till skolan. Jag köpte nyligen en elcykel för detta ändamål. När jag köpte cykeln utlovades att cykeln skulle klara 40-60 kilometer per laddning. Tyvärr upplever jag att batteriet inte alls håller. Jag tycker inte att det känns rätt att en cykel som jag betalat så mycket pengar för inte håller vad som utlovats. Är detta något jag kan klaga på? Det är inget fel på cykeln i övrigt. 

Svar: Cykeln behöver inte vara trasig för att du ska kunna klaga. Du har rätt att klaga på ursprungliga fel på cykeln. Ett ursprungligt fel behöver inte innebära att något är trasigt utan det kan också vara cykeln inte har de egenskaper som påståtts. Fel som visar sig på cykeln inom två år anses vara ursprungliga om inte företaget kan bevisa annat. Jag tycker att du ska ta kontakta med företaget via ett mejl och reklamera att batteriet inte håller. I första hand har företaget rätt att laga batteriet eller att ge dig ett nytt.
 
Fråga: Jag köpte en cykel av en privatperson. Efter bara några dagar gick en trampa sönder och strax därefter försämrades handbromsen rejält. Enligt annonsen såldes cykeln i befintligt skick. Finns det något jag kan göra? 

Svar: Även om du köpte cykeln i befintligt skick kan inte säljaren friskriva sig från allt ansvar. Cykeln skulle kunna vara felaktig om den inte stämmer överens med de uppgifter som säljaren lämnat eller om den är i ett mycket sämre skick än vad du ska kunna förvänta dig utifrån det pris du betalade för cykeln. Du kan däremot inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om du undersökt cykeln noggrant före köpet. Sammanfattningsvis kan du höra av dig till säljaren och klaga om cykeln är i ett sämre skick än vad du kunde förvänta dig. I första hand kan du kräva att säljaren åtgärdar felet, i andra hand att du får ett prisavdrag som motsvarar felet och i sista hand att du får tillbaka dina pengar mot att du lämnar tillbaka cykeln. 

Fråga: För ett år sedan köpte jag en ny cykel. Under det första året ingick en gratis försäkring. Jag har nu fått frågan om jag ska förlänga försäkringen mot att jag betalar. Är det värt att ha en cykelförsäkring? 

Svar: Om du har en hemförsäkring kan du börja med att läsa villkoren för den för ibland kan din cykel vara försäkrad via hemförsäkringen. Om din cykel är försäkrad via hemförsäkringen är det troligtvis onödigt att betala för ytterligare en försäkring.  Kom ihåg att det kan finnas villkor för vilket lås du behöver ha för att försäkringen ska gälla. Om du inte har en hemförsäkring kan du fundera på om du har behov av en separat cykelförsäkring. Läs villkoren noga för att få reda på vad försäkringen täcker. 
 


Annons

Annons

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.

Läs mer

2024-06-05 15:33
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-06-05 08:52
Sommaren närmar sig, tiden invånarna tycks halveras och ökenstaden Uppsala går in i en slö vardagslunk. Men visst finns…
2024-06-03 10:36
Kanske är du sent ute med att söka sommarjobb, eller är i full gång med att söka första jobbet efter examen. Hur ska man…