Annons
Förfalskning
Konsumentkollen reder ut vad du har för rättigheter om du utsatts för förfalskning eller piratkopior vid onlineköp.
Foto: Unsplash

Konsumentkollen: Förfalskningar och billiga kopior


KONSUMENTKOLLEN: Köpt hem nya AirPods som visar sig vara förfalskningar? Handlat från en instagramlänk och fått produkter som inte motsvarar vad de lovar? Konsumentkollen reder ut vad du har för rättigheter.

Fråga: Jag såg en annons på Instagram där man kunde köpa märkesskor till rejält rabatterat pris. Jag klickade på annonsen och beställde hem två par. När jag öppnade paketet så fanns inte varumärket på skokartongen. Skorna skulle varit i skinn men känns väldigt plastiga, de kan omöjligt vara äkta. Skorna som visades i annonsen stämmer inte alls överens med skorna jag fått hem. Jag har kontaktat företaget för att reklamera men de säger att det inte är något fel på skorna jag köpt. Vad kan jag göra? 

Svar: Det kan vara så att du fått en piratkopia. Du kan ofta själv se om en vara är piratkopierad. Du kan granska förpackning, etiketter och sömmar. En piratkopia kan ha förpackningar utan logotyper, vara slarvigt sydda och upplevas ha sämre kvalitet. Piratkopierade varor är ofta betydligt billigare än äkta. Verkar priset vara för bra kan det vara en indikation på att varan inte är äkta. Har företaget utgett sig för att sälja märkesvaror men levererar en kopia är varan felaktig. Du har rätt att kräva att få äkta märkesskor av företaget. Om inte företaget kan leverera äkta skor till dig har du rätt att få pengarna tillbaka. 

Fråga: Jag tappade bort min ena hörlur. Jag hittade ett företag på nätet där det gick att köpa hörlurar styckvis. Enligt hemsidan skulle det vara märkeshörlurar. När jag fick hem hörluren var det uppenbart att det var en kopia. Jag klagade till företaget som beklagade att jag fått en kopia men att de inte kunde hjälpa mig eftersom de inte kände till att det var en kopia. Företaget vill därför inte hjälpa mig. Är det ett acceptabelt svar? 

Svar: Nej, det är det inte. Du har rätt att reklamera oavsett om företaget kände till att det var en kopia eller inte. Du kan kräva att företaget levererar en äkta hörlur till dig. Kan de inte göra det har du rätt att häva köpet och få tillbaka pengarna.

Fråga: Jag köpte en mobilladdare. Första gången jag använde den började det ryka från den. Jag vågar inte använda laddaren igen. Efter händelsen har jag granskat förpackningen och laddaren och jag tror inte att den är äkta. Om det är så att jag råkat köpa en piratkopia, har jag gjort något olagligt? 

Svar: Nej, det har du inte. Enligt svensk lag är det inte olagligt att köpa en piratkopia. Däremot kan det vara det i andra länder. Köper man en piratkopia i till exempel Italien kan man få höga böter. Om du råkat köpa en piratkopia finns det inga garantier för att produkten är säker. Många piratkopierade produkter brister i säkerhet och kan vara farliga. Ta kontakt med företaget och reklamera produkten. 


Annons

Annons

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.

Läs mer

2024-04-18 09:22
KONSUMENTKOLLEN: Det här med abonnemang, mobiler och annan elektronik. Hur ska man tänka egentligen? Det gäller frågan…
2024-04-10 13:20
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-04-04 08:51
KONSUMENTKOLLEN. Vad är egentligen skälig hyra? Vad gör man om man hyr i andrahand och tror att man betalar för mycket…