Konsumentkollen: Kan jag returnera dålig mat?
Fråga: Jag hade en nyårsfest tillsammans med några kompisar. Det blev ganska många flaskor bubbel över. Är det möjligt att lämna tillbaka alkohol?
Svar: Ja, det är det. Om du gjorde köpet via nätet har du ångerrätt i 14 dagar. Handlade du i butik så gäller butikens regler för öppet köp.
Fråga: Jag och min familj var på en charterresa och kom hem i mellandagarna. Hotellet levde inte alls upp till våra förväntningar. Standarden var betydligt sämre än utlovat och flera av de utflykter vi bokat och betalat för ställdes in. Vi klagade till personalen på plats men de kunde inte göra något. Vad kan vi kräva av researrangören?
Svar: Är det något fel på resan ska du klaga på plats, så fort som möjligt. I första hand kan du kräva att felet rättas till. Eftersom det inte verkar ha gått att rätta till felen på plats kan du kräva att få ett prisavdrag som motsvarar felen. De utflykter som ni bokat och betalar för men som blev inställda har ni rätt att få tillbaka pengarna för. Ni kan även ha rätt att få ett prisavdrag för att ni verkar ha fått ett hotell av sämre standard än vad ni hade bokat. Det finns inga förutbestämda belopp som man kan kräva utan prisavdraget ska motsvara felet under den tid det fanns och vara rimligt.
Fråga: Jag köpte en förpackning med kött som jag skulle bjuda på till nyårsafton. När jag kom hem upptäckte jag att bäst före-datumet var passerat. Eftersom jag inte ville bjuda mina gäster på kött som var gammalt slängde jag köttet och köpte nytt i en annan affär. Får matvaror som passerat sitt bäst före-datum verkligen säljas?
Svar: Butiken får sälja varor som har passerat bäst före-datumet under förutsättning att varan inte är dålig eller hälsofarlig. Butiken ansvarar för att de varor som de säljer är säkra att äta. Om det var något annat fel på köttet har du rätt att klaga till butiken. Om du inte klagade i nära anslutning till köpet kan det vara svårt att göra det i efterhand.
Fråga: Inför nyår beställde jag några olika klänningar. Enligt företagets hemsida så lovade de att om man beställde senast den 18 december skulle paketet levereras innan julafton. Jag fick inte paketet förrän efter nyår och behövde lösa kläder till nyår på annat sätt. Jag har skickat tillbaka paketet men företaget säger att de inte kommer att återbetala mig för returfrakten. Är jag skyldig att betala returfrakten när det var företaget som levererade för sent?
Svar: När ditt paket levereras senare än vad du och företaget avtalat om kan du i första hand kräva att företaget levererar dina varor. Om förseningen är av stor betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Om du vid köptillfället försäkrade dig om att varan kunde levereras ett visst datum kan du ha rätt att häva köpet när företaget inte levererade ditt paket inom utsatt tid. Hävs köpet ska du inte behöva betala för returfrakt.
Konsument Uppsala
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.