Studenthuset
"SU bör kunna garantera att alla studenter ska ha rätt till en korrekt bedömning och att ingen blir oskyldigt dömd."
Foto: Studenthusetgruppen/Wikimedia commons

Kåren JO-anmäler Stockholms universitet


Stockholms universitets studentkår, SUS, har anmält Stockholms universitet till Justitieombudsmannen då de anser att disciplinnämnden vid lärosätet inte ger en rättssäker process för de studenter som blivit anmälda för fusk. I ett pressmeddelande skriver SUS att de under en längre tid har påtalat för disciplinnämnden att de inte är tillräckliga i sina redogörelser för omständigheterna som ligger till grund för beslut om avstängning, vilket försvårat för studenter som vill överklaga nämndens beslut.

– I samband med Corona har vi haft ett antal anmälningar för fusk som vi ansett vara tveksamma, mycket på grund av ändrade examinationsformer. I samband med det ökande antalet anmälningar ställs nu ännu högre krav på kvalitetsarbetet kring nämndens process. SU bör kunna garantera att alla studenter ska ha rätt till en korrekt bedömning och att ingen blir oskyldigt dömd, säger SUS ordförande Sofia Holmdahl i pressmeddelandet.


Annons

Annons

Läs mer

Nu kan den som vill besöka hus 10 i nya Ångströmslaboratoriet – virtuellt.
Psykisk ohälsa är ett växande problem, inte minst bland kvinnor. Därför beslutade konsistoriet, Uppsala universitets…
Totalt 25 669 sökande har antagits till Uppsala universitet i första urvalet till vårterminen 2020. Det innebär en…