Vill väcka lust för vintage
Vintagebutiker har kontaktats, idéer till olika worskhops har spikats, förläsningsteman är kirrade, modevisningen inbokad. Och ett maskinskrivet brev har författats och sänts till Elsa ”vintagedrottningen” Billgren, i hopp om att få henne som gäst på festivalen.Men även om det just nu är mycket ”work in progress”, som arrangörerna säger, är syftet tydligt:
– Vi vill skapa en plattform där man kan träffas och njuta av vintage tillsammans. Det rör sig inte bara om kläder – vintage är en hel kultur Musik, smycken, inredning, säger Sylvia Krupke, som tillsammans med Hanna Eriksson och en ytterligare person, Elsa Bane, utgör nystartade föreningen Retroarmén, som anordnar festivalen.
Festivalen pågår i två dagar och vänder sig till såväl den erfarna vintage-shopparen, som till den som knappt kan uttala ordet.
– Vi hoppas att många kommer dit för att upptäcka vintage, säger Hanna Eriksson.
Trots att det numera är länge sedan det blev inne att klä sig i vintage – kläder från 1920-1980-talet, duons egen definition – så menar Sylvia Krupke och Hanna Eriksson att många ser på vintagestilen som svår och otillgänglig. nbsp;
– Vi vill visa att det inte behöver vara svårt att få tag i vintage. Uppsala har många butiker, men det är nog inte så många som vet om det, säger Hanna Eriksson.
Vad är det som är så roligt med vintage?
– Att kläderna har en historia. Du behöver egentligen inte veta vilken historia, bara att det finns en är kul, säger Hanna Eriksson. nbsp;
Vem som en gång i tiden burit kläderna och varför är alltså inte så nogräknat. Men allra helst ska det gå att tidsbestämma ett plagg, påpekar Sylvia Krupke. nbsp;
– Du ska kunna titta på en klänning och säga – det där är 60-tal
Föreläsningar om modets historia – och vad som kännetecknar olika årtionden – står därför på schemat under festivalen. Besökarna kommer också ha möjlighet att ”vandra” genom de olika tidsepokerna.
– Lokalerna ska inredas med tidstypiska detaljer och gammal musik ska strömma ur högtalarna. Målet är att du ska kunna gå in i ett rum och känna ”oj, nu klev jag in i 50-talet”, säger Sylvia Krupke.
En blandning av utställare kommer att finnas på festivalen: från Ruth och Raoul till Erikshjälpen. Men man behöver inte köpa gammalt för att känna sig vintage, betonar arrangörerna.
– Nyinköpta kläder kan göras om så att det liknar vintage, säger Sylvia Krupke, och berättar att det ska anordnas en workshop där festivalbesökarna får lära sig detta – att sy om sina egna kläder.
En gång för alla, skillnaden mellan vintage och second hand är...?
– Det är inte så lätt alla gånger. Men vi gick in i det här projektet med tanken på vintage som mode och stil, inte vintage som second hand, säger Sylvia Krupke, och förklarar att de efter att ha grottat ner sig i ämnet töjt lite på skiljelinjen.
– Den mesta vintage är second hand, men all second hand är inte vintage. Det är skillnad på tråkiga t-shirts från 90-talet och en jättefin klänning som bars på 40-talet. Vintage är lite finare och av bättre kvalitet än second hand, summerar hon.
Och lite dyrare?
– Inte nödvändigtvis. Jag har läst att vintage är billigt om man jämför med vad kläder av det tyget och kvaliteten skulle kosta att tillverka idag, säger Sylvia Krupke.
Hanna Eriksson pratar om en särskild känsla som är svår att mäta i pengar.
– Det är bara jag som har det här plagget. Den känslan, att det är något eget och unikt, har mycket med vintage att göra.
VINTAGEFESTIVALEN
NÄR: 29–30 mars
VAR: Kulturoasen Håga
TID: 11–17 nbsp;