Tung gestaltning av en ödesmättad familjetragedi
Regi: Kornél Mundruczó
Netflix
Måste allt alltid vara någons fel? I ungerske regissören Kornél Mundruczós amerikadebut Pieces of a Woman ser vi hur den nattsvarta katastrofen drabbar ett ungt par. Det är Martha (Vanessa Kirby) och Sean (Shia LaBeouf) som väntar sitt första barn. Hon har bestämt sig för att föda sitt barn hemma. Sakligt redovisar filmen de åtgärder som paret vidtar samtidigt som deras vardagsliv presenteras.
Sean är byggarbetare, medan Martha tycks välutbildad och med eget kontor i city. De bor i Boston, som är Marthas hemstad. Sean kommer från Seattle. Vi förstår att han har en betydligt trasigare bakgrund än Martha, kanske har han varit missbrukare. De är alltså ett omaka par. Det uppenbara klassperspektivet understryks av den spända relationen mellan Sean och hans svärmor. Hon är en bildad och välbeställd kvinna, för svärsonen hyser hon mest förakt.
"Kanske handlar Pieces of a Woman minst lika mycket om kommunikation och moral som om känslor och sorg."
Det unga parets kärlek tycks dock skyddad från familjekonflikterna. Men när barnet ska födas går det fel. Den barnmorska som är vidtalad, och som de planerat nedkomsten tillsammans med, är upptagen med en annan förlossning. Ersättaren är också kompetent och rutinerad, men förtroendet är brutet. Allt blir smärtsamt och hektiskt, inte så varmt, vackert och lugnt som det var tänkt. Barnmorskan vill ringa efter ambulans, Martha vägrar. Barnet föds men dör efter bara några minuter.
Familjesituationer av detta slag har genom åren gett upphov till otaliga hollywoodfilmer. I Pieces of a Woman finns alla förväntade ingredienser: bearbetningen av djup sorg, kärlek som dör och så förstås kanske en väg till försoning. Detta är dock ingen vanlig familjemelodram. Mundruczós låter uttrycksformerna variera, men stannar sällan i genrens gängse sentimentala tilltal. Istället låter han den utdragna förlossningens kaos och osäkerhet gestaltas i hektisk dokumentär med irrande kamera och skärande ljud. Den efterföljande sorgen blir en kontrast. Den är tyst och stilla. Arg och sluten istället för känslomässigt utlevande.
Det som framstår som en kärna i filmen är kanske inte så mycket oförmågan att hantera sorgen, som svårigheterna att finna sätt att förhålla sig till den skuld som följer på ett trauma som det huvudpersonerna erfar. Är det rimligt att väga barnmorskans agerande mot Marthas envisa vilja att föda hemma? Kanske handlar Pieces of a Woman minst lika mycket om kommunikation och moral som om känslor och sorg. Hur upprätthåller man överhuvudtaget ett gemensamt samtal efter en katastrof?
I scenerna där Martha och Sean ska relatera till varandra, och inte minst till Marthas familj, följer ett nytt kaos. Det är en social kollaps som inte bara handlar om Seans svårighet att passa in. Där finns också ett kommunikativt sammanbrott, där planlöst pladder – om trivia som grungescenens ikoniska band – varvas med aggressiva utbrott. Kornél Mundruczós har gjort en gripande och tung gestaltning av en ödesmättad familjetragedi. Inte minst genom att låta Vanessa Kirby och Shia LaBeouf briljera i huvudrollerna.