
Friktioner – festival som tar plats i vardagen
nbsp;
Festivalen startades som ett samarbete mellan Uppsala konstmuseum och koreografen, dansaren och konstnären SU-EN. Eftersom SU-EN är baserad i Almunge utanför Uppsala tog hon kontakt med Uppsala konstmuseum, vilket ledde till den internationella performancekonstfestivalen Friktioner, som nu intar Uppsala för fjärde gången. nbsp;
– Vi på Uppsala konstmuseum tycker att det är väldigt roligt att få göra något sådant här, säger Rebecka Wigh Abrahamsson, som är projektledare för festivalen. nbsp;
Hon upplever att festivalen under tidigare år har gett upphov till spännande publikmöten, och eftersom festivalen hålls på olika platser runt om i Uppsala uppstår även intressanta möten mellan själva konsten och de lokaler och miljöer där den utförs. Förra gången Friktioner arrangerades, 2010, var Domkyrkan en av de stora samarbetspartnerna. Då hölls flera performance inne i kyrkan, och programmet fokuserade på andlighet. nbsp;
I år samarbetar festivalen istället med Uppsala konsert och kongress, och det är också där lördagens stora performancekväll – Friction by Night – kommer att hållas.
– Det är inte så typiskt för performancekonst, den görs ofta utan budget och av en person som gör något i stadsmiljön, säger Rebecka. nbsp;
Här handlar det istället närmast om en genomarbetad show, nästan som en musikkonsert eller klubbkväll om man så vill.
– Den stora akten är Tobias Bernstrup. Han är en pionjär inom elektronisk konst och inspireras av många subkulturella fenomen. nbsp;
Enligt Rebecka kommer performanceföreställningen på UKK vara ett möte mellan hans musikkarriär och hans konstnärliga karriär, och hon rekommenderar alla studenter som uppskattar en bra konsert att gå dit.
Stora delar av de performance som ingår i festivalen utförs på Uppsala konstmuseum, men festivalen kommer även att märkas på andra platser. Till exempel ger Peter Johansson och Barbro Westling, några av de svenska konstnärer som deltar, dockteaterföreställningen ”Bergman Horror Show” i konstnärsklubbens lokaler i Åhuset. Den kinesiska konstnären Ko Siu Lan, som i sin konst undersöker motsättningar och missförstånd mellan olika kulturer, håller till utanför Domkyrkan och under invigningsdagen hålls ett vattenkrig på Celsiustorget, något som det även behövs deltagare till. nbsp;
– Water War av SU-EN och Hans T Sternudd är ett möte mellan något så vardagligt som ett vattenkrig och fluxuskonst, en konstform som utvecklades på 70-talet och som handlar om att uppleva det vardagliga på annorlunda sätt, säger Rebecka. nbsp;
Namnet Friktioner syftar på att festivalen vill skapa en form av motstånd.
– Stadsrummet är så politiserat idag, säger Rebecka. Det handlar mycket om att bryta vardagslunken och väcka tankar. nbsp;
Det är andra gången Rebecka Wigh Abrahamsson är projektledare för festivalen. Tidigare år har hon upplevt att det uppstod en gemenskap mellan de som är med och tittar på många av festivalens performance.
– Performancekonst är väldigt speciell, som publik blir man liksom indragen i konstverket. Jag tycker att det är häftigt också att det blir som ett raster – när man går genom Uppsala efteråt så minns man det man sett. Det ger starka känslomässiga upplevelser som förändrar ens syn på staden. nbsp;
Mer information om att delta i föreställningen Water War finns på festivalens hemsida. nbsp;
nbsp;
nbsp;
FRIKTIONER
Performancekonst är en relativt ny konstform. Utmärkande är att verket uppförs live och inför åskådare, samt att konstnären är en del av konstverket.
Festivalen Friktioner pågår den 31 maj till den 3 juni och arrangemangen hålls på olika platser i Uppsala med centrum på Uppsala k onstmuseum. nbsp;
nbsp;