Foto: Sandra Gunnarsson/Madeleine BergmanSofia Diderholm, psykolog och verksamhetsledare på Studenthälsan, förklarar varför vi känner oss tröttare på hösten och vintern. Att vistas i ljusrummet kan hjälpa kroppen att förstå att det är dag, vilket kan leda till att vi känner oss piggare.

Ljusa upp sinnet i höstmörkret

Är höstdagarna för korta och solen för snål med sina strålar? Känns kroppen trött och tung och sängen alldeles för lockande? Då är du långt ifrån ensam. Sofia Diderholm på Studenthälsan berättar om hur mörkret påverkar oss och om hur Studenthälsans ljusrum kan fungera som friskvård.

Ljusrummet

Var?
Ljusrummet ligger i Studenthälsans lokaler, Övre Slottsgatan 7.

Hur?

Ljusrummet har endast drop-in och du anmäler dig i Studenthälsans reception. Glöm inte nationskort: ljusrummet är gratis men bara tillgängligt för studenter som läser vid Uppsala universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet.
Väl i rummet sitter du cirka 55 minuter. Det går att sitta kortare om du vill och finns plats kan du sitta längre.

När?
Måndag 12.30–17.00
Tis - Tors 8.00–16.30
Fredag 8.00–15.00
Lunchstängt varje dag 11.45–12.30, men om du kommer innan kan du sitta under lunchen.

Höstlöven har fallit och vintern är snart på ingång. Redan nu sinar energin och tröttheten kan sträcka sig från morgon till kväll. Men vad är det som händer i kroppen under vinterhalvåret?

– Rent fysiologiskt ställer våra kroppar in sig på att vi har större behov av sömn. Melatoninet, kroppens sömnhormon, styrs av ljus och mörker och därför kan man uppleva att man blir tröttare den här tiden på året, berättar Sofia Diderholm psykolog och verksamhetsledare på Studenthälsan.

Just eftersom kroppen anpassar sig efter ljus och mörker kan Studenthälsans ljusrum vara ett hjälpmedel. Det starka ljuset kan få en att känna sig piggare, och kan berätta för kroppen att det är dag och att den inte behöver förbereda sig för vila än. Väl i ljusrummet kan en passa på att läsa, lyssna på musik eller kanske plugga, så länge en har ögonen öppna för att släppa in ljuset runtom.

– Ju oftare man går desto mer ihållande effekt. Går man en gång i månaden så nja, det kanske är en mysig stund just då. Vill man ha mer ihållande effekt så ska man nog gå ett par gånger i veckan.

Det pågår studier kring ljusterapins funktion för förebyggandet eller behandlandet av trötthet och säsongsbundna depressioner, men forskningen har ännu inte tillräcklig evidens för att påvisa sambandet. Därför kallar Studenthälsan Ljusrummet för friskvård och inte behandling. Sofia Diderholm poängterar att det även viktigt att passa på att vara utomhus under dagens få soltimmar.

– Ljusrummet är ett bra komplement men det funkar också jättebra att vara ute en timme i solen under en solig höstdag.