Annons
Fönster
Dags att lämna korridorsrummet i sommar? Konsument Uppsala nystar i flyttstäd, flyttfirmor och annat som hör till.
Foto: Pixabay

Konsumentkollen: Det är bra att tänka på vid flytt


KONSUMENTKOLLEN. Dags att flytta från korridorsrummet till lägenhet? Osäker kring flyttstäd, flyttfirmor och annat som hör till? Konsument Uppsala reder ut frågor på temat flytt.

Fråga: Jag och min sambo ska flytta från vår studentlägenhet i juni. Vi ska genomföra en längre flytt och behöver anlita en flyttfirma för att transportera våra saker. Vi har aldrig anlitat en flyttfirma förut och undrar vad som är viktigt att tänka på? 

Svar: Det är bra om ni anlitar en flyttfirma som använder sig av Bohag 2010. Bohag 2010 innehåller regler som Konsumentverket och flyttbranschen gemensamt kommit överens om. Läs på företagets hemsida om de är anslutna till Bohag 2010 eller fråga dem. Innan ni bestämmer er för ett företag så ta in offerter från olika företag. Var så tydliga ni kan med vad uppdraget innehåller, ingår det till exempel flytt av tunga möbler är det bra att informera om det. Desto tydligare du kan vara med uppdraget desto enklare är det att få en korrekt prisuppgift och på så sätt kunna jämföra med andra flyttfirmor. Se till att ni har ett skriftligt avtal på vad ni kommit överens om, till exempel vad som ska utföras och vad det kommer att kosta. Enligt lag ska flyttfirman ha ett tillstånd för yrkestrafik. Du kan kolla upp detta hos Transportstyrelsen. Om företaget saknar trafiktillstånd är det inte säkert företagets försäkring skulle gälla om något skulle hända. 

Fråga: Jag har undersökt vad det kostar att anlita en städfirma för att genomföra en flyttstädning. Eftersom jag inte bor så stort var kostnaden för mig överkomlig. Priset jag fick var nämligen inklusive RUT.  Det jag nu funderar på är hur RUT-avdrag fungerar?

Svar: När du anlitar ett företag har att utföra så kallade hushållsnära tjänster kan du ha rätt att få göra avdrag på arbetskostnaden genom att använda rutavdraget. Rutarbeten är sådana arbeten som ofta utförs av hushållen själva. Dessa arbeten kräver ingen specialistkunskap. Det kan handla om att städa, klippa gräs, putsa fönster eller genomföra en flytt. För att ha rätt att göra rutavdrag måste du och företaget ha avtalat om det. Eftersom priset som du har fått är inklusive RUT verkar ni ha avtalat om det. Se till att du får ett skriftligt avtal där det framkommer att priset är inklusive rutavdrag. Företaget måste informera dig om att det är du som konsument som får betala hela summan om du inte skulle beviljas rutavdrag. Har företaget missat att ge dig denna information ska de betala den del som motsvarar rutavdraget om du inte skulle beviljas det. Det är Skatteverket som ansvarar för rutavdraget.
 
Fråga: Jag hjälpte nyligen min mormor att flytta från hus till lägenhet. Jag anlitade en städfirma som skulle städa huset. Varken jag eller mormor är nöjda med städfirmans arbete, de var slarviga och missade att städa flera saker. Vad ska vi göra i detta läge? 

Svar: Städfirman ska utföra städningen på ett fackmässigt sätt. Ta bilder av den bristfälliga städningen och ta kontakt med städfirman och klaga så snart som möjligt. I första hand kan ni kräva att städfirman kommer tillbaka och städar om de delar som inte blev bra. Detta ska ni inte behöva betala något extra för. Om inte städfirman kan komma tillbaka har ni rätt att anlita ett annat företag för att rätta till städningen. Kostnaden för detta kan du sedan kräva att städfirman betalar. Spara därför kvitton och avtal. Om ni inte får tag i en annan städfirma kan ni behöva städa själv. Ni kan då kräva ett prisavdrag eftersom ni inte ska behöva betala för det arbete som inte blev rätt utfört. 
 


Annons

Annons

Konsument Uppsala 

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag-tisdag klockan13-16 och onsdag-torsdag 9-12.

Läs mer

2024-05-16 08:52
KONSUMENTKOLLEN. Hur är det egentligen med kundrecensioner, kan du lita på dem? Eller används de i marknadsföringssyfte…
2024-05-08 09:40
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-04-25 10:57
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…