Foto: Sandra GunnarssonTack vare elsparkcykeln har du inte längre någon ursäkt att inte ta dig till biblioteket.

Ergo testar: Kan man åka elsparkcykel uppför Carolinabacken?

Foto: Sandra GunnarssonErgoredaktörer på elsparkcykel.

Kostnad: 17 min (Jontes stuga- kårhuset- domkyrkan- stockenhörnet-carolina) 37 kr.

 

Betyg: 4,5 av 5 (det var lite för dyrt för toppbetyg.

Jaja, vi känner till alla kritiska röster om miljö, säkerhet, framkomlighet och så vidare, men nu är det en solig fredagseftermiddag och vi ville bara ha lite kul. Tanken var testa om det går att ta sig upp för Uppsalas mesta backe på elsparkcykel.

Det började dessvärre med ett antiklimax för den av oss som är mest tekniskt handikappad (ja, idag talar man hellre om funktionsvariationer eller åtminstone funktionsnedsättningar men i det här fallet handlar det om en total inkompatibilitet med materien). Efter att ha hört kollegornas berättelser om elsparkcykling i huvudstaden kändes en eldriven resa uppför Carolinabacken lika efterlängtad som att emigrera till Karibien när det är snöstorm (elsparkcykel är iallafall klimatsmart i jämförelse). Men så var det det där med att man måste ha en app, och att appen måste funka för att tingesten ska kunna rulla. Fråga inte en tekniskt handikappad person varför den inte gjorde det.

Ett sammanbrott senare lånade en snäll kollega ut sin elsparkcykel och swish gled tre Ergoredaktörer omkring i Odinslund på två elsparcyklar. Visserligen står det i appen att endast en passagerare per fordon är tillåten och att denna ska ha hjälm, men för att köra igång behöver man bara bekräfta att man har LÄST reglerna, inte att man tänker följa dem.

Nu är vi alla oskadda tillbaka på redaktionen, så uppenbarligen är ingen skada skedd. När man väl förstått skillnaden mellan gas och broms är elsparkcykel en högst angenäm upplevelse, åtminstone när solen skiner. Om du skulle upptäcka att du har punktering på cykeln tio minuter innan din föreläsning börjar är den helt klart att rekommendera framför de blågröna cyklarna som också går att hyra via en app, enligt Ergredaktionen.

Att rulla uppför Carolinabacken gick för övrigt alldeles utmärkt för en ensam passagerare i sextiokilosklassen. Ekipaget med två passagerare fick stopp halvvägs upp i backen och tvingades dumpa sin ballast (= ena ekipagehalvan som istället fick knata upp för backen med skoskav).

Nu behöver du aldrig mer (förutsatt att du inte har helt tomt på kontot och elsparkcyklarnas belackare inte lyckas få dem förbjudna) vare sig cykla eller traska till biblioteket. Med andra ord har du ingen ursäkt att inte ta dig till biblioteket.