Foto: Sigrid AskerHär, på Institutionen för informatik och media på Ekonomikum, ska framtidens influerare utbildas.

Farväl journalister, hej influerare

Den ettåriga påbyggnadsutbildningen i journalistik läggs ned. Institutionen för informatik och media blir istället pionjärer i att utbilda influerare med hållbarhetstänk.

Foto: PrivatCajsa Buhrell menar att journalistiken inte har någon plats i samtiden och startar därför en influerarutbildning.

Artikeln publicerades 1 april, notera att vi kan ha farit med osanning.

Sedan 1990-talet har hundratals journalister examinerats från den ettåriga påbyggnadsutbildning för akademiker som ges vid Uppsala universitet. Nu läggs kursen ned.

– På Institutionen för informatik och media har vi sedan en längre tid förstått att den oberoende journalistiken snart tillhör historien. För att hålla jämna steg med samhällsutvecklingen har vi beslutat att ersätta journalistikkursen med ett masterprogram i medial influering, säger Cajsa Buhrell, programansvarig för utbildningen som startar hösten 2019.

Bakgrunden till den nya satsningen är att så kallade influerare i sociala medier i allt större utsträckning har tagit över de traditionella mediernas nyhetsförmedling, samtidigt som det ofta upplevs svårt att navigera i djungeln av olika konton.

– Det finns idag ingen hållbar plattform för oberoende journalistik. Mediekonsumenter vill ha personligt färgade inlägg som handlar om livsstil. Det influerarna säger rimmar inte alltid så väl med klimatanpassning, därför vill Uppsala universitet ligga i framkant och utbilda influerare som aktivt verkar för ett hållbart samhälle, säger Cajsa Buhrell.

För behörighet till det nya masterprogrammet krävs en kandidatexamen och ett öppet konto på Instagram. Antagning kommer att baseras på i vilken utsträckning den sökande använder plattformen för att öka följarnas hållbarhetstänk.

– Det är ju lätt att tänka att då är det bara att ösa på med ”hashtag tågsemester” eller ”hashtag närodlat” och hylla Greta Thunberg så kommer man in, men vi kommer att fokusera på hur kontot har sett ut över tid. Uppstår klimatmedvetenheten ur tomma intet denna vecka ser vi inte personen som tillräckligt motiverad, säger Cajsa Buhrell.

Under utbildningen är det meningen att studenterna ska finslipa sina färdigheter i att nå ut via sociala medier. Varje delkurs har ett specifikt socialt medium i fokus och varje student ska skapa sitt eget hållbara varumärke.

– Det blir många hashtags, säger Cajsa Buhrell och skrattar.

Sista ansökningsdag för masterprogrammet i medial influering är 15 april.