Annons
mobil
"Nu säger min operatör att de ska höja priset med 30 kronor i månaden. Får de göra så?", undrar signaturen Irriterad konsument.
Foto: Bicanski/Creative commons

Konsumentkollen: ok med prishöjning på abonnemang?


Får mobiloperatören höja abonnemangspriset utan vidare? Kan en prova-på-månad övergå till abonnemang bara sådär? Och hur går man till väga för att skriva ett testamente? Konsument Uppsala svarar.

Fråga: För en månad sedan skaffade jag ett prova-på-abonnemang på HBO Nordic. Igår märkte jag att de hade dragit 89 kronor från mitt konto. Min testperiod som var gratis har övergått till ett abonnemang. Får de göra så?
Fatima A
 
Svar: Det beror på vad som står i de allmänna villkoren. Finns det information om att testperioden övergår till ett abonnemang med kostnad kan du inte klaga. Det är därför viktigt att alltid läsa villkoren innan du ingår ett avtal.


Annons

Annons

Fråga: Jag har ett telefonabonnemang. Nu säger min operatör att de ska höja priset med 30 kronor i månaden. Får de göra så?
Irriterad konsument
 
Svar: Har du ett avtal med bindningstid får de normalt inte höja priset under bindningstiden. Efter bindningstiden och om du har ett tillsvidareavtal får operatören höja priset. Men du ska kunna säga upp abonnemanget utan att det kostar dig någonting extra. Operatören måste informera dig om höjningen minst en månad innan höjningen sker.


 
Fråga: Min sambo och jag ska köpa en lägenhet ihop. Vi har förstått att om en av oss dör så ärver den andre inte hela lägenheten. Därför vill vi skriva ett testamente. Hur gör vi det?
Nybliven lägenhetsägare
 
Svar: Det är bra att ta hjälp av en jurist eller advokat för att skriva ett testamente. Det är svårt och ingenting man ska göra själv. En del banker har kontakt med jurister som kan hjälpa till med testamenten, arv och liknande. Annars kan du hitta en advokat via advokatsamfundet.se.

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller besök dem mån-tors i stadsbiblioteket mellan kl 9-12.

Flyttkoll

Nu är det klippt!

Fick betala kompisens p-bot

Reklamation inte detsamma som garanti

Inget öppet köp på gratiströja

Måste man betala för oanvänt gymkort?

Läs mer

2024-04-18 09:22
KONSUMENTKOLLEN: Det här med abonnemang, mobiler och annan elektronik. Hur ska man tänka egentligen? Det gäller frågan…
2024-04-10 13:20
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-04-04 08:51
KONSUMENTKOLLEN. Vad är egentligen skälig hyra? Vad gör man om man hyr i andrahand och tror att man betalar för mycket…