Konsumentkollen: kan hörlurar lämnas tillbaka?
Fråga: Jag beställde ett par in-ear hörlurar på nätet. Hörlurarna låg i en ask, som sedan packats ner i en vanlig kartong. Eftersom jag hade hittat ett par bättre hörlurar ångrade jag köpet. Jag mailade företaget. De svarade att in-ear hörlurar är en hygienprodukt och därför gäller inte ångerrätten. Stämmer det? Jag öppnade aldrig asken och provade hörlurarna.
Svar: Det finns undantag från ångerrätten, men som jag ser det gäller det inte i ditt fall. Stå på dig, du borde kunna ångra köpet.
När du handlar på nätet har du 14 dagars ångerrätt. Det finns endast några få varor som ångerrätten inte gäller för. Till exempel varor som har förseglats och på grund av hälso- eller hygienskäl inte kan lämnas tillbaka. En vanlig sådan vara är underkläder.
Om företaget ska kunna neka dig att ångra köpet måste det alltså finnas en försegling som du har brutit. Till exempel om asken haft en tejp. Försegling ska vara så tydlig att du förstår att det är en försegling. I ditt fall verkar det inte finnas en försegling och du har därför rätt att ångra köpet.
Fråga: Jag beställde BH och trosor och de levererades förpackade i samma påse. BH:n passade inte, därför ångrade jag hela köpet. Företaget låter mig inte returnera trosorna eftersom de anser att jag brutit förseglingen. Men jag var ju tvungen för att kunna prova BH:n! Vad gäller egentligen?
Svar: Trosor är en produkt som av hälso- och hygienskäl är ett vanligt undantag från ångerrätten. BH:n har du rätt att prova, precis som vilken överdel som helst. Men för att undantaget ska gälla behöver det finnas en försegling. I detta fall bröt du omedvetet förseglingen.
Det finns inga tydliga anvisningar av hur en försegling ska se ut mer än att det kan röra sig om plastfilm. En försegling ska vara utformad på ett sätt så att du lätt förstår att det rör sig om en försegling och vilka konsekvenser det ger om du bryter den. Här har det varit otydligt eftersom varorna låg i samma påse. Därför har du rätt att få tillbaka pengarna för hela köpet.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller besök dem i stadsbiblioteket måndag-onsdag 9-12 och torsdag 13-16.
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?