Konsumentkollen: stärkt konsumentskydd från 1 maj
Lagarna som framförallt syftar till att tydliggöra regler på konsumenträttighetsområdet började gälla den 1 maj 2020.
Den ändring som är av störst betydelse är att konsumenten måste få standardformulär för utövande av ångerrätten skickat till sig vid distansköp (försäljning som sker utanför fast affärslokal, till exempel näthandel och telefonförsäljning) – det är inte tillräckligt att näringsidkaren informerar om att ångerblanketten finns och hur konsumenten kan ta del av det, utan faktiskt måste ge den till konsumenten. Tidigare ställdes det krav på att näringsidkaren skulle informera om hur konsumenten får tag på ett standardformulär för utövande av ångerrätten. Nu ställs det krav på att näringsidkaren måste ge formuläret till konsumenten. Det innebär att formuläret måste skickas med vid bekräftelsen av köp. Ångerfristen om 14 dagar vid köp på distans börjar löpa först när konsumenten har fått korrekt information om ångerrätten.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller besök dem mån-tors i stadsbiblioteket mellan kl 9-12.
Mer ekonomiskt med maskindisk?
Ok med prishöjning på abonnemang?
Reklamation inte detsamma som garanti