Annons
Annons
Ellen plus citat
Foto: Unsplash/privat

Greta höll tal inför FN och jag köpte Acne-jeans på Sellpy


En välkänd influencer kom häromveckan ut med en utmaning till sina följare: att ha på dig någonting du redan äger. Hon menar alltså inte att man annars stjäl eller lånar saker, utan helt enkelt: köp ingenting nytt idag! Detta är alltså inom influencervärlden något av en utmaning. Vilket man ändå kan förstå när Bianca Ingrosso bönar och ber om att hennes gratisbud ska levereras till CAIA-kontoret, eftersom de inte längre får plats på hennes ynka 300 kvadratmeter. Själv känner jag inte att det är någon utmaning att ha på mig någonting jag redan äger, utmaningen är snarare att köpa nytt (badum tss), vilket jag nyligen behövde bemästra då jag insåg att mina klänningar inte är tillräckligt konservativa för klädkoden högtidsdräkt.

När jag strosade runt efter en golvlång klänning på H&M (de e knapert nu okej) förundrades jag av att de nyinplockade kläderna kändes så bekanta. Klädhängarna var fulla med collegejackor, udda mönster och urtvättade vida jeans. Det kändes mer som om jag gått in på en edgy second-hand butik på söder, med undantag för dupliceringen av plaggen. Det bästa som hänt klimatrörelsen är nog att det faktiskt har blivit trendigt att vara mer hållbar. Att man har naturligt slitna Levi’s-jeans eller pappas skinnpaj från 80-talet är inte någonting att skämmas över, snarare tvärtom. Återanvända kläder blev trendigt för att det blev dags att ta tag i det här med miljön. Greta höll tal inför FN och jag köpte Acne-jeans på Sellpy. Detta har såklart fast fashion-jättar som H&M, Zara och Shein snappat upp. Men istället för att modejättarna vidtagit åtgärder som kanske hade haft någon reell inverkan – typ försökt minska sina utsläpp, få humana arbetsvillkor och basically bara lägga ned för gott – har de istället bara efterliknat de plagg som trendiga tonåringar säljer på Plick.

"Bikinis och klänningar för typ samma pris som en piggelin anno 2005 är ett lockande val för någon som käkat korvstroganoff i tre veckor."


Annons

Annons

Så nu behöver man alltså inte handla second hand för att det ska se ut som om man är en person som handlar second hand. Perfekt! Second hand-branschens omåttliga popularitet har gjort att det inte längre är förstahandsvalet för de som har det knapert ekonomiskt. När stilarna också efterliknas är det inte underligt att fler och fler dras till exempelvis Shein, som för övrigt, enligt de själva, uppdaterar sin hemsida med 1000 nya annonser. Varje. Dag. Klart jag som alla andra varit frestad att handla från detta kapitalistiska helvetesgap. Bikinis och klänningar för typ samma pris som en piggelin anno 2005 är ett lockande val för någon som käkat korvstroganoff i tre veckor. Men någon måtta får det vara.

Det finns ett starkt samband mellan de klädutmaningar influencers påbudar och fast fashion-branschens tillväxt. Dagens förebilder på sociala medier är den främsta källan för att få reda på vad som är trendigt, som tycks vara att alltid ha på sig någonting nytt. För det mesta säljer dock influencers sina egendesignade svarta linnen för typ 500 spänn styck, vilket kanske inte är helt rimligt. Där kommer fast fashion till alla shoppinghungriga följares undsättning. Att handla second hand tycks i jämförelse för dyrt och för ansträngande. Men bör man inte ta kampen ändå och ställa sig på moder jords sida? Valet står mellan moral och egennytta, där Sheins omsättning på cirka 100 miljarder kronor talar för sig själv. Jag blir frustrerad över att vi låter snabba trender ta över det långsamma modet. Men än mer frustrerad blir jag när jag drar mitt kort för två nya klänningar från H&M.

Läs mer

2025-02-28 09:23
Cogito ergo sum. Jag tänker, därför finns jag. Som filosofistudent har jag hört dessa ord otaliga gånger.  Det är…
2025-02-07 09:51
I sitt sista kåseri för Tidningen Ergo skriver Eric Axner Norrman om den eviga frågan: WWVD - What would Voltaire do?
2025-02-05 09:21
Vår anonyme, ständige filosofiestudent är tillbaka med nya betraktelser. Denna gång om kommunikation.