Annons
Annons
Bild Tusse och Christer Björkman
Tousin "Tusse" Chiza vann slutligen hela Melodifestivalen – en tävling som till stor del handlat om att hylla Christer Björkman.
Foto: Stina Stjernkvist, SVT

Mellofinalen – Härlig Tusse men för mycket Björkman


Tusses värme ledde till en välförtjänt vinst i lördagens final i Melodifestivalen. Ergos recensent hyllar vinnaren, men passar också på att ge en känga till den man som fått ta alldeles för mycket plats i årets mellosäsong – Christer Björkman.

Melodifestivalen år 2021
Betyg: 1,5 av 5
Årets bästa låt: Dotter.
Årets varmaste person: Tusse.
Årets knas: Christer Björkman.

Årets upplaga av Melodifestivalen har mer än något annat varit ett ganska underligt navelskådande. Mannen som bär naveln är förstås Christer Björkman. Det lär inte ha undgått någon att han ”i 20 års tid har gjort melodifestivalen till vad det är i dag”, vilket snart sagt samtliga av årets åttahundra olika programledare har malt på om under vartenda tävlingsmoment.

Hyllningen har kommit i många skepnader. I en av deltävlingarna tvingades till exempel alla deltagare återge berättelsen om sig själv – med året för Christer Björkmans tillträdande som general som startår. Programledarna har förvisso ofta skämtat på hans bekostnad, som när Måns Zelmerlöw och Shima Niavarani i inledningen av finalen presenterade ”the one and only Christer” och det var astronauten Christer Fuglesang – inte Björkman – som dök upp med en bukett blommor i famnen. Ett skämt som underströk det orimliga i att hylla honom som om han vore den förste svensken i rymden. Eller Jesus.

Men vitsarna hjälper inte. Hur det än är har varenda sekund av årets tävling handlat om honom. Märkligast var kanske finalens långfilm till mellanakt vars berättelse började i Christer Björkmans barnhem i Borås, där en liten pojke tittade på Melodifestivalen och insåg att han ”ville leva la dolce vita”. Om hur han som vuxen gick och vann tävlingen och sedan när konceptet ”började kännas mossigt” i slutet av 1990-talet fick rycka in och förändra den, med en ”lika vansinnig som briljant” vision.


Full of himself? Foto: Stina Stjernkvist, SVT

"Jag börjar tro att det var han själv som i samma klipska anda kom på att varje deltävling 2021 skulle handla om hans egen gärning."


Annons

Annons

Det den här mannen har gjort, är alltså att införa deltävlingar. Visst, han har säkert gjort mer än så, men hur många gånger kan man hylla en enskild person och dessutom ständigt påpeka hur genial han var när han kläckte en ynka idé? Det är så märkligt att jag börjar tro att det var han själv som i samma klipska anda kom på att varje deltävling 2021 skulle handla om hans egen gärning.

Någonstans längs kvällen nämndes Björkmans aversion mot jantelagen. Visst bör man kanske inte neka sin förträfflighet ända ner till självutplåning, men pendeln kan uppenbarligen också slå åt det andra hållet. En subtil och enskild men storartad hyllning hade varit alldeles…. lagom!

Trist nog fick den här soppan mig att ägna nästan hela min finaltext åt just honom. Den som vann var ju Tusse, denna sympatiska gymnasieelev som så många i landet sympatiskt nog tycker så mycket om. Det är möjlig att de föll för låten, men jag tror att de flesta precis som jag föll desto mer för hans värme. Jag tänker att världen ändå har tagit några steg framåt, när vi kan sätta en så härlig person på en piedestal. Både i Idol och Melodifestivalen!

Dotter stod för finalens bästa låt. Kanske var den för bra för den här tävlingen. Ta klivet utanför mello vettja, så kommer det rulla på fint ändå.

Läs mer

2021-03-31 14:08
Mattias Alkberg Häxor Teg Publishing
2021-03-08 09:23
"Vad är det jag håller på med? Ska jag tycka till om huruvida det ena av dessa intetsägande bidrag är bättre än det…
2021-03-01 10:58
The Mamas återkommer med en sämre, tråkigare låt – och Erik Saades nasala röst stör ett i övrigt spännande dansnummer…