Foto: Wikimedia commonsDet kan vara svårt att känna glädje under oxveckorna. Ergo har tipsen som hjälper dig härda ut.

Så överlever du oxveckorna

Efter en härlig julledighet drar studierna igång igen. Som om det inte vore nog samkörs terminsstart med de så kallade “oxveckorna” – ett uttryck sprunget ur det gamla bondesamhället som beskriver en extra tung tid då man får “slita som en oxe”. Pengarna är slut och så även orken. Ledigheten känns långt borta. Men lugn, Ergo har tagit fram tips på hur du får denna mörka tid att kännas lite ljusare.

Maxa ljusintaget

Nu snackar vi inte det där “dagsljuset” som man hört ryktas är på väg tillbaka, utan skärmljus. Blått ljus ska man ju akta sig för om kvällarna om man vill slippa sömnsvårigheter, och diverse mobil- och datorinställningar finns för att byta ut det mot mer sövande rött och gult ljus. Men vi säger – maxa det blå ljuset! Sömnlös kommer du vara ändå. Antingen för att du är överarbetad och inte kan varva ner, eller för att du har ångest över att ännu ett år har gått utan att du har åstadkommit ett jota i ditt liv. Då kan man lika gärna ligga vaken inpå småtimmarna framför en högupplöst säsong av Skam som att gråtande stirra in i ett diffust och oändligt mörker.

 

Mindfuckness

Det pågår en debatt om ifall mindfulness är bra eller dåligt. Den lägger vi oss inte i, men hävdar hur som helst att mindfulness inte fungerar mot oxveckorna. Det slutar ju inte vara januari för att vi accepterar att det är januari. Därför lanserar vi istället metoden mindfuckness. Här är hemligheten att vägra acceptera. Ställ om kalendern i mobilen så det blir juni. Vädret är ändå ungefär detsamma. Utan föreläsningar och inlämningsdatum kan du lika gärna stanna i sängen hela dagen.

 

Äta rätt

Kanske trodde du att gojibär, acai, spirulina, nässelpulver, hampaprotein, chiafrön var nyttigt och uppiggande – till och med lite extra hälsofrämjande om det serveras i en så kallad “bowl”? Här har du tyvärr fått något om bakfoten. I stället för att trycka dig full med bark och gräs föreslår vi den nya trenden “chips bow(e)l” – en skål med chips toppad med smält choklad – som förutom att smaka gott också ger kaggeras och legitimitet att sitta av resten av dagen på toan.

 

Motionera mera!

Asså, du ska förstås inte behöva röra på dig, mer än kanske dansa med fingrarna över tangentbordet. Skriv random motion eller “medborgarförslag” som inte går att svara på eller ha en konstruktiv diskussion kring och skicka till valfri förening, politiskt parti eller kommunfullmäktige. Inte för att det leder någon vart, men för att det i alla fall stjäl lite tid och energi från andra – ska du ha vidriga oxveckor ska väl alla andra också ha det?

 

Unna dig

...att vara riktigt ful. När du ligger där på sofflocket och känner omvärldens press att vara påklädd, nyduschad, glad, utomhus, och så vidare – duka inte under! Ligg kvar för katten. Såvida det bara sker någon dag då och då finns det ingen skam i att jobba på att få till en kroppsformad försänkning i sängen/soffan med ett chipsglansigt, osminkat ansikte och hår som ser ut att vara nyduschat för att det inte varit just det på en dryg vecka. Ibland kan det vara frigörande att skita i allt vad kroppshygien heter och bara få vara ful och äcklig i fred.


Tänk negativt

Ett på riktigt bra tips! Finns många fördelar med att tänka mer negativt:

– Går du in med riktigt låga förväntningar och domedagstankar i något kan det ju bara gå bättre än du hade tänkt dig.

– Du blir bättre på att hitta möjliga falluckor och problem när du tar dig an en uppgift med lite träning i worst case scenario-tänkande.

– Rent mentalt orkar inte hjärnan tänka allt för negativt hur länge som helst. Om du riktigt grottar ner dig i hur dåligt något kommer att gå på detaljnivå så kompenserar till slut hjärnan med att få dig att tänka på något annat eller göra dig sömnig – win-win!