Annons
Annons
Diskmaskin
Ja, är det verkligen billigare att diska i maskin än för hand?
Foto: pexels.com

Konsumentkollen: mer ekonomiskt med maskindisk?


Om det är billigare att diska i diskmaskin än för hand vet Konsument Uppsala, som också svarar på frågorna om ett inkassobrev är detsamma som att få en betalningsanmärkning och hur ångerrätten fungerar när man bytt telefonoperatör via telefonförsäljare.

Fråga: Precis som min mamma diskar jag det mesta för hand. Jag fyller diskhon med varmt vatten och sköljer sedan i kallt vatten i en separat ho. Nu säger min syster att det är billigare att diska i diskmaskinen. Stämmer det?
Diskar gärna för hand

Svar: Det beror såklart på hur man diskar och hur vattnet värms. Men en bra, modern diskmaskin kan diska ungefär 12 kuvert på 10-14 liter vatten. Väljer du eco-programmet går det åt ca 9-11 liter vatten. Även om du fyller två diskhoar med vatten är det svårt att komma under 10 liter vid diskning.


Annons

Annons

Fråga: Jag har fått ett brev från ett inkassoföretag. Det är en räkning som jag inte hade råd att betala förra månaden. Har jag fått en betalningsanmärkning nu?
Betty

Svar: Nej, du får inte en betalningsanmärkning för att din räkning har gått vidare till ett inkassoföretag. Kontakta inkassoföretaget och se om ni kan komma överens om hur du ska betala skulden. Om du inte betalar din räkning kan inkassoföretaget skicka skulden till Kronofogden. Kontakta då Kronofogden direkt. Nästa gång du inte kan betala en räkning kontakta den du ska betala till i god tid så kanske skulden inte behöver gå vidare till ett inkassoföretag.

Fråga: Min väninna har blivit uppringd av en telefonförsäljare som övertalade henne att byta telefonoperatör. Nu ångrar hon sig. Jag vet att man har ångerrätt i två veckor men det har gått två månader redan. Kan jag hjälpa henne ur det här på något sätt?
Amal

Svar: Du kanske kan hjälpa din väninna. Ångerrätten är 14 dagar, men kan förlängas i upp till ett år. Det sker om företaget har glömt att ge rätt information om ångerrätten. Det är till exempel vanligt att företag missar att informera om Konsumentverkets ångerblankett. Kontakta oss för att få hjälp att reda ut om din väninna har förlängd ångerrätt.

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller besök dem mån-tors i stadsbiblioteket mellan kl 9-12.

Ok med prishöjning på abonnemang?

Flyttkoll

Nu är det klippt!

Fick betala kompisens p-bot

Reklamation inte detsamma som garanti

Inget öppet köp på gratiströja

Måste man betala för oanvänt gymkort?

Läs mer

2020-03-30 10:19
Har du köpt biljett till evenemang eller resor som inte blir av till följd av coronakrisen? Konsument Uppsala berättar…
2020-02-24 13:11
Som statlig myndighet ska Uppsala universitets verksamhet i princip vara en öppen bok för allmänheten. En extreeemt lång…
2020-02-11 09:50
Får mobiloperatören höja abonnemangspriset utan vidare? Kan en prova-på-månad övergå till abonnemang bara sådär? Och hur…