Insikter och ursäkter
Snart drar årets kårval igång (yay), men till skillnad från tidigare år har jag inte tänkt viga min ledare åt denna perenn. Ni vet vad ni ska göra – läs på om de olika partierna, bilda er en uppfattning om vilket som passar er bäst och logga in och rösta när det är dags (vilket en klar majoritet av er inte kommer att göra, men ändå).
Så, nu lämnar vi det ämnet därhän för tillfället.
Istället tänkte jag prata om allas vårt favoritämne för tillfället – flygskam Eller kanske bristen därav. Tillsammans med studietid, Stockholms universitets studentkårs tidning, har vi granskat respektive lärosätes flygresor de senaste tre åren. Förutom att det har medfört insikten att det är ett sisyfosjobb att tolka och sålla i rådata har vi också insett hur oerhört komplex frågan om flygningar är.
Vid en första anblick ser det lättolkat ut: En person har flugit nästan 80 gånger på ett år i tjänsten – vafalls?
Men så: Aha, han jobbar med att hitta alternativa och hållbara energikällor. Ja, då får man ju räkna med lite utsläpp längs vägen. Låt gå.
Vad har vi här då?
En pytteenhet som spyr ur sig koldioxid för ett helt kompani – vafalls?
Aha, de arbetar för att stärka naturvetenskaplig forskning och utbildning i låginkomstländer. Ja, då är det ju långt mycket klimatsmartare att ett fåtal forskare åker iväg till de här länderna än att alla studenter måste flygas hit. Låt gå.
Sådär fortgick det. Vi fann ursäkter för nästan varje ton koldioxid bland de som låg i topp utsläppsmässigt, ibland innan resenärerna ens fick chans att förklara sig själva. Snart hade vi ursäktat en hel myndighet.
Det är väl så det funkar. För det finns rimligtvis en anledning till att det är influencers vi kallar aningslösa och inte akademiker. Akademikerna jobbar ju aktivt för att få och sprida kunskap för en bättre värld, där det ingår att hitta vägar till en mer hållbar framtid = inte aningslöst. Men är det verkligen hållbart att ursäkta 7 379 ton koldioxidutsläpp på ett år? Enbart från flygresor?
Vissa akademiker har ju ändå valt bort flyget helt (en av dem träffar du här) och det funkar alldeles utmärkt. Det är klart att inte alla kan sluta flyga, men kan vi kanske börja med att åtminstone sluta ursäkta en tiondel av alla resor? En fjärdedel?
En flygbokning behöver ju inte vara aningslös för att vara meningslös.
Lina Svensk
a.k.a. 2,9 ton koldioxidutsläpp från flygresor 2018.