Konsumentkollen: undvik att bli lurad på rean
1. Är det verkligen rea?
Först och främst ska du veta att alla erbjudanden inte är så bra som de låter. Företagen använder sig av smarta knep för att locka fram vår köplust och känslan av att du måste slå till direkt. Undersökningar visar att företag ibland höjer priset inför en rea. För att sedan sänka det till ett pris som kanske inte ens är lägre än det ursprungliga. Därför ska du hålla koll på priserna innan rean startar. På så sätt kan du syna bluffen.
2. Varför handlar du?
Kanske en tråkig fråga, men let’s face it: Är det så att du faller för lockelsen att göra ett bra klipp? Eller har du faktiskt ett behov av den här produkten? Köper du någonting som du ändå inte använder blir det i slutändan ett dåligt köp.
Vill du ta det steget längre kan du fundera över din konsumtionsstil. Är du sugen på att testa en ny klädstil kanske du kan låna kläder av en vän istället? Kan du hitta en begagnad mobiltelefon istället för att köpa en ny?
3. Kolla upp företaget
Gör din research innan du klickar hem den där tröjan som du vill ha.
– Är företaget verkligen baserat i Sverige eller befinner de sig utanför EU? Ett tecken på det kan vara priserna har konstiga summor, ex. 143,76 kr. Eller att texten känns översatt via Google Translate. I så fall ska du vara försiktig. Om varan levereras i fel färg, storlek eller går sönder kan det vara svårt att få företaget att ta sitt ansvar.
– Går det att få kontakt med företaget om det skulle bli problem? Ett varningstecken är företag som bara kan kontaktas via kontaktformulär.
– Har andra handlat och varit missnöjda? Gör en enkel sökning så brukar det snabbt visa sig.
4. Håll koll på dina rättigheter
Glöm inte bort att du har rättigheter som konsument. Köper du en vara eller tjänst på nätet har du 14 dagars ångerrätt. Många företag förlänger möjligheten att returnera varor just kring jul. Men läs noga vad som gäller! Det kan vara så att varor köpa på rea bara kan skickas tillbaka under de första 14 dagarna. Vill du skicka tillbaka en vara, se till att paketet går att spåra. Det är du som konsument som ska stå för frakten, om inte företaget erbjuder en retursedel.
Och du, skulle varan gå sönder inom 3 år har du rätt att klaga.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller maila till konsumentuppsala@uppsala.se.
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?