Konsumentkollen: matnyttigt om matköp
Fråga: Sist när jag kom hem från mataffären hade yoghurten jag köpt passerat bäst före-datum. Jag har en tight matbudget och vill såklart inte köpa gammal mat. Får butiken verkligen sälja mat som gått ut i datum?
Svar: Ja, butiken får sälja livsmedel där bäst före-datumet har passerat. Anledningen till det är att livsmedlet i de flesta fall är fullt ätbart. Butiken ansvarar för livsmedlet och ska bedöma om det går att sälja det efter att bäst-före datumet passerat. Livsmedel som bedöms vara osäkra får aldrig säljas eller ges bort. Om livsmedlet istället har en sista förbrukningsdag får det inte säljas efter att datumet har passerat. Idag brukar flera butiker sälja ut livsmedel där bäst före-datumet närmar sig till rabatterat pris. Om du vill klaga på ett livsmedel är det viktigt att du hör av dig till butiken på en gång.
"Om oliverna marknadsförs som kärnfria men inte är det kan det utgöra en säkerhetsbrist."
Fråga: Ibland stämmer inte priset som står på hyllkanten med det som slås in i kassan. Har jag rätt att kräva att få betala det lägre priset som visades på hyllkanten?
Svar: Det korta svaret är nej. I mataffären ingås avtalet i kassan, därför gäller det pris som visas i kassan. Det är mycket viktigt att butikens priser stämmer. Påtala därför alltid för butikspersonal när du uppmärksammar felaktiga priser.
Fråga: Jag hade köpt kärnfria oliver i en mataffär. En del av kärnan måste blivit kvar i en av oliverna eftersom jag bet sönder en tand när jag åt dem. Jag hörde av mig till företaget för jag ville ha ersättning för tandvårdskostnaderna jag fick. Företaget säger nej. Kan jag gå vidare på något sätt?
Svar: Ja, förutsatt att du haft kostnader på minst 500 kronor kan Allmänna reklamationsnämnden (ARN) pröva frågan. Om oliverna marknadsförs som kärnfria men inte är det kan det utgöra en säkerhetsbrist. Ibland kan det finnas en varningstext på förpackningen att det kan förekomma kärnor tros att det inte ska förekomma kärnor. Om det finns en varningstext på förpackningen tror jag det blir svårare att få ersättning.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?