Konsumentkollen: Vi drar inte till fjällen
Fråga: Jag och några kompisar har bokat en fjällstuga som vi tyvärr behöver avboka. Företaget säger att vi måste betala hela beloppet eftersom vi avbokar mindre än en månad före ankomstdatumet. Jag tycker det känns konstigt att betala för något vi inte kan utnyttja. Vad säger egentligen reglerna om avbokning?
Svar: När man hyr en stuga finns det ingen specifik lag som reglerar detta. Då gäller avtalsfrihet mellan er och företaget. Det innebär att de regler som gäller för avbokning ska stå i företagets villkor. Villkoren godkände ni när ni bokade stugan.
Avtalsvillkoren måste vara skäliga. Om ett avtalsvillkor är oskäligt gäller det inte. Utgångspunkten är alltid att konsumenten inte ska hamna i en underlägsen ställning gentemot företaget på grund av ett avtalsvillkor. Många företaget som hyr ut stugor har avbokningsregler som säger att desto närmare ankomstdatum desto mer kostar det att avboka. Står det i villkoren att man ska betala fullt pris för stugan om man avbokar mindre än en månad innan ankomsten så gäller det. Avbokningsregler av detta slag är alltså inte oskäliga.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:
Feltryckta priser och beställningsdeviser
Är jag ansvarig för borttappad retur?
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?