Annons
Annons
Flyttkartonger i lägenhet
Det kan vara bra att ta fram en lista på allt som ska flyttas tillsammans med flyttfirman ifall något skulle försvinna.
Foto: Nicolas Huk/Flickr

Konsumentkollen: Flyttfunderingar


Flyttfirman har tappat bort några av dina kartonger, kan du kräva ersättning och i så fall hur mycket? Konsument Uppsala svarar.

Fråga: Jag anlitade en flyttfirma för att få hjälp med flytten. Tyvärr tappade företaget bort två flyttkartonger som innehöll kläder, skor och böcker samt ett litet sidobord. Har jag rätt till ersättning?

Svar: Ja, du har rätt till ersättning när flyttfirman tappar bort dina saker. Detta är bestämt i branschöverenskommelsen Bohag 2010. Även om flyttfirman du anlitat inte är ansluten till överenskommelsen är det god affärssed att följa den. Du kan kräva att flyttfirman ersätter det nuvarande värdet på det som försvann. Var något av det som tappades bort nyinköpt kan du kräva att företaget ersätter dig med inköpspriset. Du har ansvar att visa att det är flyttfirman som tappat bort sakerna. Därför är det bra att innan flytten ta fram en lista på allt som ska flyttas tillsammans med företaget.

"Det är viktigt att klaga omgående till städfirman när du upptäcker brister i städningen."


Annons

Annons

Fråga: För att slippa städa köpte jag flyttstädning. Vi kom överens om att det skulle kosta 1500 kr. Nu har fakturan kommit och städfirman har höjt priset utan att informera mig. Städningen var för övrigt inte bra och jag behövde själv städa om vissa delar. Hur ska jag hantera detta?

Svar: Jag uppfattar att du och företaget kommit överens om ett fast pris på tjänsten, då gäller det. Företaget har inte rätt att höja priset. Du ska betala det pris ni kommit överens om, inte mer än så. Det är viktigt att klaga omgående till städfirman när du upptäcker brister i städningen. Om du inte har klagat och saknar dokumentation som styrker den bristfälliga städningen är det svårt att i efterhand kräva ersättning. Städfirman ska nämligen ges möjlighet att göra om de delar av städningen som inte var bra. Jag råder dig att kontakta städfirman och kräva att få betala överenskommet pris.

Fråga: Jag har flyttat till en lägenhet där bredband ingår i hyran. Jag ringde företaget jag har avtal med för att säga upp abonnemanget. De sa att jag behöver fortsätta betala bindningstiden ut, trots att jag inte använder deras tjänst. Är detta rätt?

Svar: Ja, det är rätt. Det avtal du har med företaget gäller även om du inte kommer att använda dig av tjänsten i din nya bostad. Du behöver alltså betala för tjänsten bindningstiden ut. Ett allmänt tips inför en flytt är att se över sina avtal. Kontrollera om det går att flytta bredbands- och Tv-avtalet till kommande bostad eller om det nya bostadshuset har en gemensam operatör som man måste ansluta sig till. Om du behöver teckna ett nytt avtal är det ett bra tillfälle att jämföra priser mellan olika företag och kanske kan du få ned dina kostnader.

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:

Vi drar inte till fjällen

Feltryckta priser och beställningsdeviser

Är jag ansvarig för borttappad retur?

Matnyttigt om matköp

Undvik att bli lurad på rean

Kan hörlurar lämnas tillbaka?

Att tänka på när du köper bil

Säljkrav från exet

Kan jag reklamera second hand-jacka?

Behövs cykelförsäkring?

Nytt på flygfronten

Stärkt konsumentskydd från 1 maj

Avbokningar i coronatider

Mer ekonomiskt med maskindisk?

Ok med prishöjning på abonnemang?

Flyttkoll

Nu är det klippt!

Läs mer

2021-06-16 14:41
Du har kommit in på din drömutbildning, men märker ganska snart att det är typ omöjligt att hitta någonstans att bo. Men…
2021-05-12 12:44
Kan man åka på skadestånd för slitage i hyreslägenheten man inte själv har kunnat råda över? Och kan man ta ut mer hyra…
2021-05-04 15:16
Hur fungerar ångerrätten när det kommer till e-tjänster och e-produkter? Konsument Uppsala svarar.