Konsumentkollen: Ånger efter nätauktion
Fråga: Jag handlade på en nätauktion och vann budgivningen på en lampa. När jag fick hem lampan passade den inte in så bra som jag trodde den skulle göra. Jag tog kontakt med företaget för att ångra köpet. Företaget går med på att jag kan ångra köpet men vill att jag betalar returfrakten och en så kallad slagavgift. Ska jag göra det?
Svar: Du ska betala för returfrakten om det framgår av villkoren. Om det inte står något i villkoren är det företaget som ska betala för returen. Slagavgift kan tillkomma när du handlar på auktion och läggs på ditt vinnande bud. När du utnyttjar ångerrätten ska du få tillbaka det du betalat för varan. Därför ska du inte behöva betala slagavgiften.
Det går bara att ångra auktionsköp som du gjort på nätet eller på en auktion där det endast är möjligt att delta på distans. I dessa situationer har du en lagstadgad rättighet att ångra ditt köp. Om du istället hade lagt det vinnande budet på en traditionell auktion där du deltar på plats så hade ditt bud varit bindande. Då hade du inte kunnat ångra köpet.
Kom ihåg att reklamationsrätten också gäller begagnade varor. Skulle ditt auktionsköp vara trasigt eller inte stämma överens med företagets beskrivning har du rätt att klaga till företaget.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:
Feltryckta priser och beställningsdeviser
Är jag ansvarig för borttappad retur?
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?