Konsumentkollen: Kass kvalitet på begagnad cykel
Fråga: Jag lämnade in min cykel på reparation. På plats i cykelaffären kunde jag inte få ett exakt pris på reparationen. Reparatören trodde att det skulle landa på 350 kronor, vilket jag godkände. När jag skulle hämta cykeln ville de ha 400 kronor. Tydligen var reparationen mer tidskrävande än vad de först trott. Jag betalade men undrar om prisökningen är okej?
Svar: Prisökningen är okej eftersom du verkar ha fått ett ungefärligt pris. När du har fått ett ungefärligt pris får det öka med max 15 procent. I ditt fall håller sig ökningen inom 15 procent. Hade du däremot fått ett fast pris får det inte överstigas alls.
Jag köpte en begagnad cykel av en cykelhandlare. Cykeln vara bara ett år gammal och i mycket fint skick. Kort efter köpet började växlarna krångla och luften pyste ur däcken. Jag hörde av mig till cykelhandlaren som sa att garantin inte gäller för begagnade cyklar, stämmer det?
Svar: Garanti och reklamation är två viktiga begrepp att känna till som konsument. Det är vanligt att begreppen förväxlas. Företag måste inte erbjuda garanti, det är ett frivilligt åtagande. Därför kan det stämma att företagets garanti inte gäller för begagnade cyklar. Däremot har du alltid tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen när du köper en vara från ett företag. Du har rätt att klaga på fel som är ursprungliga, alltså fel som redan fanns på cykeln när du köpte den. Rätten att reklamera gäller oavsett om varan är begagnad eller ny. Ta kontakt med företaget igen och förklara att du vill reklamera felet med växlarna. Det kan bli svårare att få rätt i frågan om däcken. Troligtvis går det inte att utesluta att du cyklat över något vasst som skadat däcken. Fel som du orsakat själv, oavsiktligt eller genom att du varit vårdslös, kan du inte klaga på.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:
Feltryckta priser och beställningsdeviser
Är jag ansvarig för borttappad retur?
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?