Konsumentkollen: Kvittar det med kvitto?
Fråga: För tre månader sedan köpte jag en stavmixer. Nu har den lagt av och fungerar inte längre. Jag tycker att en stavmixer måste hålla längre. Jag gick till butiken och klagade men blev nekad att reklamera på grund av att jag saknade kvitto. Går det inte att reklamera utan kvitto?
Svar: Det finns ingen lag som säger att du måste ha ett kvitto för att kunna reklamera en felaktig vara. Däremot måste du kunna bevisa att du har köpt varan i butiken, när du köpt den och vad den kostade. Det enklaste sättet att bevisa köpet är att visa upp kvittot. Det går att bevisa på annat sätt, till exempel genom att visa ett kontoutdrag där det framkommer att du gjort köpet. Om du vid köptillfället köpt andra saker kan det vara svårt att se vad varan kostade, då kan butiken kräva ett kvitto för att ta emot din reklamation. Ta kontakt med butiken igen och fråga om de kan godta ett kontoutdrag som bevis på att du köpt varan i butiken.
Fråga: Jag rensade i en byrålåda häromdagen och hittade en hel låda med gamla kvitton. Hur länge behöver jag spara ett kvitto?
Svar: Det är bra att spara kvittot under tre år, vilket motsvarar den tid du har rätt att reklamera ursprungliga fel. Om du köpt något där du fick en garantitid som är längre än tre år sparar du kvittot så länge garantin gäller.
Fråga: Jag gjorde ett köp via nätet men fick inget kvitto, har jag inte alltid rätt att få ett kvitto?
Svar: Du har i de allra flesta fall rätt att få ett kvitto, men det finns vissa undantag. När du handlar via nätet behöver företaget inte ge dig ett kvitto. Du har istället rätt att få en bekräftelse på köpet. I bekräftelsen ska det framkomma vad du har köpt och vad du har betalat. Du ska senast få bekräftelsen när varan levereras till dig. Ett annat undantag från rätten att få ett kvitto är om du handlat i en varuautomat eller en obemannad butik.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:
Så undviker du att bli ett matsvin
Kass kvalitet på begagnad cykel
Feltryckta priser och beställningsdeviser
Är jag ansvarig för borttappad retur?
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?