Konsumentkollen: Kan jag bli fri från gymmet?
Fråga: Jag ska göra praktik i en annan stad. Gymmet jag tränar på nu har ingen anläggning i den staden. Jag har frågat gymmet om jag kan frysa mitt gymkort men de säger nej. Med en mycket begränsad studentbudget känns det inte kul att behöva betala för något som jag inte kan utnyttja. Vad kan jag göra?
Svar: Att frysa ett gymkort är ingen rättighet enligt lagen. Om det går att frysa gymkortet ska det framkomma i villkoren. Står det ingenting om frysning i villkoren kan du inte kräva det. Det du kan göra är att kontrollera hur lång bindningstid och uppsägningstid du har. Har du till exempel ett avtal utan bindningstid men med en månads uppsägningstid kan det kanske löna sig att säga upp avtalet? Har du lång bindningstid kvar är det inte säkert att det lönar sig för dig att säga upp avtalet eftersom du behöver fortsätta betala hela bindningstiden ut.
"Ingick du avtalet via nätet har du ångerrätt i 14 dagar från det att avtalet tecknades."
Fråga: Jag blev nyligen medlem på ett gym. Efter bara ett par dagar insåg jag att det var lite onödigt eftersom jag fortfarande kan springa ute och bor nära ett utegym. Kan jag ångra avtalet med gymmet?
Svar: Det kan gå att ångra beroende på hur du ingick avtalet. Om du ingick avtalet i gymmets lokaler har du ingen ångerrätt. Ingick du avtalet via nätet har du ångerrätt i 14 dagar från det att avtalet tecknades.
Fråga: På mitt gym så har de dragit ner andelen pass rejält. Det erbjuds till exempel bara ett enda danspass i veckan. Passen och särskilt dansen är hela anledningen till att jag valde just detta gym. Behöver jag acceptera detta?
Svar: Om gymmet gör stora ändringar i utbudet, till exempel om andelen pass halveras eller att viss typ av träning helt uteblir, kan du argumentera för att ändringen är av väsentlig betydelse för dig. Du kan då kräva att häva avtalet eller be om en prisnedsättning. Gymmet får endast göra mindre ändringar i utbudet.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:
Så undviker du att bli ett matsvin
Kass kvalitet på begagnad cykel
Feltryckta priser och beställningsdeviser
Är jag ansvarig för borttappad retur?
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?