Konsumentkollen: Hur fyndiga är egentligen klippen?
Fråga: Jag brukar handla under Black Friday men ibland undrar jag om det jag köpt verkligen var ett fynd. Hur vet jag egentligen vad som är ett bra erbjudande?
Svar: För att vara säker på att ett erbjudande är bra behöver du veta vad varan kostar normalt och följa varans prisutveckling under en längre tid. Använd gärna en prisjämförelsesajt. Gäller det en vara du brukar köpa har du nog en ganska bra uppfattning om vad det ursprungliga priset är. Gäller det däremot en vara du köper sällan kan det vara desto svårare att veta vad den kostar normalt. Genom att följa varans pris under en längre tid och inte köpa spontant blir det lättare för dig att ta ställning till om erbjudandet är bra eller inte.
Fråga: Får jag ångra köp som gjorts på rea?
Svar: Det beror på hur du har handlat. Har du handlat på nätet har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp. Ångerrätten är lagstadgad och gäller oavsett om du köpte varan på rea eller inte. Gjorde du köpet i en butik? Fråga butiken om de erbjuder öppet köp på reavaror.
"Det är förbjudet att höja priset innan rea för att sedan sänka priset och påstå att det är rea."
Fråga: Jag tycker att det känns som att det är rea hela tiden under november, december och januari. Finns det några regler för rea?
Svar: Ja det finns det. Varan måste ingå i det ordinarie sortimentet. Detta innebär att det inte är tillåtet att ta in en vara tillfälligt och säga att den säljs på rea. Rean får bara pågå under en begränsad tid vilket enligt nuvarande praxis innebär max två månader per år. Det är förbjudet att höja priset innan rea för att sedan sänka priset och påstå att det är rea. Företag får heller inte locka med rea om det inte finns tillräckligt med varor som motsvarar efterfrågan. För att få använda ordet rea måste priset vara väsentligen lägre än normalt.
Fråga: Jag har svårt att stå emot erbjudanden och handlar ofta mer än vad jag hade tänkt. Finns det något tips för att undvika detta?
Svar: Gör en budget och håll dig till den. Bestäm i förväg hur mycket pengar du vill handla för och vad du vill handla. Om du handlar på nätet är det vanligt att du blir erbjuden att skjuta upp betalningen. Om du inte har pengar nu, fundera på om du kommer att ha mer pengar när det är dags att betala.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se. Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.
Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:
Så undviker du att bli ett matsvin
Kass kvalitet på begagnad cykel
Feltryckta priser och beställningsdeviser
Är jag ansvarig för borttappad retur?
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?