Konsumentkollen: Lurad över luren?
Fråga: Jag köpte tjänsten ID-skydd. I efterhand har jag förstått att denna tjänst ingår i min hemförsäkring. Jag känner mig lurad som tackade ja till en tjänst jag redan har. Kan jag på något sätt komma ur avtalet?
Svar: Det finns sällan behov av att vara dubbelförsäkrad. Att du köpt något som du redan har ger dig inte rätt att lämna avtalet. Det är vanligt att ID-skydd säljs via telefonförsäljning. När du köper något över telefon har du 14 dagar på dig att ångra avtalet. Har du nyligen köpt tjänsten kan du kontrollera om du fortfarande kan ångra dig.
Fråga: Jag blev uppringd av en försäljare som ville erbjuda mig ett bättre elavtal än det jag har idag. Jag är nöjd med mitt elavtal så jag bad om att få mer information om erbjudandet. Försäljaren sa att ett sms skulle skickas ut som jag behövde svara ja på det för att få mer information. Jag gjorde som försäljaren sa men fick då ett nytt sms där det stod att jag var välkommen som kund. Är detta verkligen rätt att jag blir kund hos ett företag när jag bara ville ha mer information?
Svar: Nej, det är inte rätt. Reglerna för telefonförsäljning är tydliga. Företaget ska ge dig all information under telefonsamtalet så att du vet vad du har att ta ställning till. Företaget ska därefter få ett skriftlig godkännande från dig. Det är vanligt att godkänna via ett sms. Ett sms får aldrig skickas under pågående samtal utan ska skickas ut efter att samtalet avslutats så att du i lugn och ro kan ta ställning till företagets erbjudande. Därför är detta avtal ogiltigt. Ta kontakt med företaget och kräv att avtalet avslutas.
"Det går inte att helt undvika telefonförsäljning men det finns vissa saker du kan göra."
Fråga: Jag upplever att många telefonförsäljare ringer mig, vilket jag helst vill slippa. Går det att göra något för att undvika att telefonförsäljare ringer?
Svar: Det går inte att helt undvika telefonförsäljning men det finns vissa saker du kan göra. Du kan anmäla dig till spärrtjänsten NIX. När du har registrerat dig hos NIX får endast företag där du tidigare varit kund kontakta dig. Företag är skyldiga att kontrollera om du anmält dig till NIX innan de kontaktar dig. Ibland kan du ha råkat godkänna att företag får kontakta dig, till exempel om du deltagit i en undersökning eller tävling. Om företaget ringer dig, säg då att du inte vill att de ringer dig igen. Spärren som erbjuds via NIX gäller inte för samtal som har ett samhällsintresse. Detta innebär att du kan få samtal från undersökningsföretag och politiska partier.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se. Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.
Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:
Hur fyndiga är egentligen klippen?
Så undviker du att bli ett matsvin
Kass kvalitet på begagnad cykel
Feltryckta priser och beställningsdeviser
Är jag ansvarig för borttappad retur?
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?