Konsumentkollen: E-företaget seriöst?
Fråga: Jag undrar om det finns något sätt att avgöra om ett företag är seriöst? I december förra året skulle jag köpa en julklapp som var slutsåld överallt men fanns hos ett enda företag, ett företag jag aldrig hört talas om. Jag fick en dålig känsla så jag beställde aldrig varan. Finns det något sätt att avgöra om ett företag är seriöst?
Svar: Ibland kan det vara svårt att avgöra om företaget man tänkt handla från är seriöst eller inte. Du kan göra mycket för att minska risken att bli lurad. Här kommer några tips på vad du kan göra.
Det första du kan göra är att söka på nätet och se vad andra konsumenter tycker om företaget. Det går ofta att hitta sidor på nätet där andra lämnat omdömen om företaget. Det är inte ovanligt att företaget på sin egen hemsida avstår från att publicera negativa recensioner. Undersök även om företaget har sociala medier och se vad andra konsumenter skriver om företaget. I Konsumentverkets diarium, som du hittar på deras hemsida, kan du se om andra konsumenter anmält företaget. Kom ihåg att ett företag kan förekomma i diariet utan att de brutit mot lagen.
Undersök noga på vilka sätt du kan kontakta företaget. På hemsidan bör det finnas telefonnummer, mailadress och ett organisationsnummer. Om det saknas kontaktuppgifter bör du avstå och handla från ett annat företag. Saknar företaget kontaktuppgifter kan du inte kontrollera vem du handlat av och om det skulle uppstå problem har du ingen att kontakta.
Överväg vilket betalningsalternativ som är bäst. Om du betalar med kreditkort eller faktura gör du ett kreditköp vilket ger dig rätt att vända dig till banken eller företaget du fått fakturan från och kräva återbetalning om problem skulle uppstå. Genom att betala i efterhand har du en extra säkerhet om du inte skulle få varan eller om det är något fel på den.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se. Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16. Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.
Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:
Kan man lämna tillbaka årets julklapp?
Hur fyndiga är egentligen klippen?
Så undviker du att bli ett matsvin
Kass kvalitet på begagnad cykel
Feltryckta priser och beställningsdeviser
Är jag ansvarig för borttappad retur?
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?