Annons
Annons
Matleverans
Vem klagar man till om matleveransen inte dyker upp? Leveransföretaget eller restaurangen som lagat maten?
Foto: Unsplash

Konsumentkollen: Alla hjärtans klag


Buketten du beställt till mamma på alla hjärtans ser inte alls ut som på bilden och den goda kompismiddagen du beställt dyker inte upp – vad har du rätt till och från vem? Konsument Uppsala svarar.

Fråga: På Alla hjärtans dag skickade jag blommor till min mamma. När mamma fått blommorna skickade hon en bild på buketten. Buketten stämde inte alls överens med vad jag beställt. Jag upplevde buketten som gles och inte alls så tät och fyllig som på bilden. Kan jag klaga på att blommorna inte stämde överens med bilden?

Svar: Ja, du kan klaga på att buketten inte motsvarade dina förväntningar. Du och din mamma har nämligen rätt att få det som du faktiskt har beställt. Ta kontakt med företaget som du beställde buketten av och klaga. Då blommor snabbt försämras är det viktigt att du klagar omgående. Det är bra att klaga skriftligt, skicka därför ett mejl. I mejlet kan du bifoga en bild på buketten du beställde och en bild på hur den bukett din mamma mottog faktiskt såg ut. I det här fallet kan du i första hand kräva en ny bukett som motsvarar produktbilden.

"Har du meddelat företaget inom 14 dagar att du vill ångra köpet har de inte rätt att neka dig det."


Annons

Annons

Fråga: Jag och mina kompisar brukar inte uppmärksamma Alla hjärtans dag men det här året valde vi att träffas och beställa hem mat från ett matleveransföretag. Vi beställde i appen och betalade men maten dök aldrig upp. Vi vill klaga på detta och ha tillbaka våra pengar. Ska vi klaga till restaurangen eller till företaget som skulle levererat maten?

Svar: Det är företaget som skulle levererat maten som är er avtalspart och det är till dem ni ska klaga och begära återbetalning.

Fråga: Inför Alla hjärtans dag köpte jag ett presentkort till min partner på nätet. Jag ångrade köpet då jag hellre vill köpa presentkort på ett annat ställe. Jag kontaktade företaget dagen efter köpet och meddelade att jag ville ångra mig. Företaget säger att ångerrätten inte gäller för presentkort, stämmer det?

Svar: Nej, det stämmer inte. Du har rätt att ångra köpet av presentkortet. Kontakta företaget igen och förklara att din lagstadgade rätt att ångra köp du gjort på distans gäller även för presentkort. Har du meddelat företaget inom 14 dagar att du vill ångra köpet har de inte rätt att neka dig det.

Läs mer

2024-06-05 15:33
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-06-05 08:52
Sommaren närmar sig, tiden invånarna tycks halveras och ökenstaden Uppsala går in i en slö vardagslunk. Men visst finns…
2024-06-03 10:36
Kanske är du sent ute med att söka sommarjobb, eller är i full gång med att söka första jobbet efter examen. Hur ska man…