
Konsumentkollen: Funderingar kring fakturor
Fråga: Jag har varit bortrest en tid och under den perioden har jag missat att betala en faktura. Jag har fått flera påminnelseavgifter under perioden. Påminnelseavgifterna kostar just nu mer än varan jag köpte. Finns det någon gräns hur många påminnelser företaget kan skicka?
Svar: Ja, det finns det. Företaget får skicka max en påminnelse och den får inte kosta mer än 60 kronor.
Fråga: Jag handlade via nätet men fick aldrig någon faktura. När jag fick ett inkassokrav tog jag kontakt med företaget och meddelade att jag inte fått fakturan. Företaget hade skickat fakturan till min mejl men den hade hamnat i skräpposten, likaså påminnelsen. Nu har jag betalat fakturan. Måste jag ändå betala påminnelsen och inkassoavgiften?
Svar: Ja, du måste betala både påminnelseavgift och inkassoavgift. Men detta förutsätter att du och företaget avtalat om att fakturan ska skickas ut via mejl. Har ni bestämt att fakturan ska skickas via mejl så har företaget agerat i enlighet med ert avtal. För att ha rätt att ta ut en påminnelseavgift måste även det framkomma i avtalet. Det är olyckligt att fakturan hamnat i skräpposten men att fakturan hamnat där kan inte företaget belastas för. Som konsument är du ansvarig för att betala fakturan i tid. Detta gäller oavsett om du fått fakturan eller inte. Att fakturan hamnat i skräpposten ändrar inte på denna skyldighet. Om du misstänker att du borde ha fått en faktura så är det bäst att vara proaktiv och ta kontakt med företaget och efterfråga fakturan.
Fråga: Jag flyttade för över två år sedan och anlitade då en städfirma för att städa mitt korridorsrum. Jag fick aldrig någon faktura. Nu hör städfirman av sig, mer än två år senare och vill ha betalt, är det rätt?
Svar: Ja, städfirman har rätt att kräva betalning av dig i upp till tre år efter att tjänsten utförts.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se. Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16. Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.
Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:
Kan man lämna tillbaka årets julklapp?
Hur fyndiga är egentligen klippen?
Så undviker du att bli ett matsvin
Kass kvalitet på begagnad cykel
Feltryckta priser och beställningsdeviser
Är jag ansvarig för borttappad retur?
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?