
Konsumentkollen: Så funkar drop-shipping
Fråga: Jag beställde träningsutrustning från vad jag uppfattade, ett svenskt företag. Det stod att leveransen skulle ta 3-5 arbetsdagar men jag har väntat i fem veckor. Företaget kräver nu att jag betalar en tullavgift för att få paketet eftersom det skickats från Kina. Är jag skyldig att betala tull när företaget utgett sig för att vara ett företag baserat i Sverige?
Svar: Företaget måste ange priset korrekt och tydligt. Om det tillkommer extra avgifter som tull ska företaget informera dig om det innan köpet. Har företaget inte informerat dig om det totala priset är du inte skyldig betala för extra kostnader så som tull. Du har rätt att köpa träningsutrustningen till det pris som du och företaget har kommit överens om och företaget har inte rätt att kräva dig på extra avgifter i efterhand.
Det kan vara så att du har handlat från ett drop-shipping-företag. Det kan vara bra att känna till att det blir allt vanligare att konsumenter handlar från företag som är verksamma inom det som kallas för drop-shipping. Drop-shipping är en affärsmodell som används av företag som säljer varor på nätet. Det innebär att företaget du handlar av saknar eget lager. Din beställning vidarebefordras till en leverantör som ofta befinner sig utanför EU som sedan skickar varan till dig. Eftersom företaget skriver på svenska och anger priserna i svenska kronor är det ofta lätt att uppfatta det som att företaget finns i Sverige men egentligen skickas varan från ett annat land. Om företaget skriver på svenska och priser anges i svenska kronor kan du utgå från att företaget vänder sig till svenska konsumenter och då gäller svensk lagstiftning.
"Att handla från ett drop-shipping företag behöver inte innebära problem för dig som konsument."
Det är inte alltid helt tydligt att du handlat från ett företag som arbetar med drop-shipping. Men det finns några saker som kan tyda på det och som du kan hålla utkik efter. Är informationen om leveranstid tydlig? Går adressen på företagets hemsida till en privatperson? Hur är texterna på hemsidan skrivna, flyter språket på bra eller känns det som en knagglig översättning? Detta kan vara indikatorer på att det rör sig om ett företag som inte finns i Sverige, trots att det ges sken av det.
Att handla från ett drop-shipping företag behöver inte innebära problem för dig som konsument. Men det kan finnas oseriösa aktörer som inte på ett tillräckligt tydligt sätt informerar dig som konsument om de verkliga leveranstiderna och kostnaderna.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se. Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16. Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.
Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:
Kan man lämna tillbaka årets julklapp?
Hur fyndiga är egentligen klippen?
Så undviker du att bli ett matsvin
Kass kvalitet på begagnad cykel
Feltryckta priser och beställningsdeviser
Är jag ansvarig för borttappad retur?
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?