
Konsumentkollen: Ohyvens hyra
Fråga: Jag bor i en hyresrätt som jag hyr i andra hand av en privatperson. Jag misstänker att jag betalar för hög hyra. Finns det något jag kan göra för att ta detta vidare?
Svar: När du hyr i andra hand ska du inte behöva betala för hög hyra. Hyran du betalar ska vara skälig. För att veta vad som är skälig hyra vägs det in vad en motsvarande lägenhet i samma område kostar. Den som hyr ut sin lägenhet i andra hand har rätt att göra ett påslag på 10-15 procent på hyran om lägenheten hyrs ut möblerad. I hyrespåslaget räknas även de faktiska kostnaderna för internet, tv, el och liknande in. Kräver förstahandshyresgästen att du ska betala 15 procent mer än vad hen betalar så är hyran att anse som oskälig. Om du anser att din hyra är oskälig kan du vända dig till Hyresnämnden för att få ärendet prövat. Bedömer Hyresnämnden att du betalat för mycket i hyra har du möjlighet att få mellanskillnaden mellan vad som är skälig hyra och den hyra du faktiskt betalat.
"Som hyresgäst kan du bli skyldig att betala ett skadestånd till hyresvärden för onormalt slitage och skador i lägenheten."
Fråga: Jag hyr en bostadsrätt i andra hand. Personen som äger bostaden och hyr ut till mig har nu sagt upp kontraktet och jag måste flytta. Finns det några möjligheter för mig att få bo kvar?
Svar: När din hyresvärd säger upp kontraktet så har du inte rätt att få det förlängt. Du är därför skyldig att flytta vid uppsägningstidens slut.
Fråga: Jag flyttade nyligen ut från den studentlägenhet jag hyrt under fem års tid. Enligt besiktningen bedömdes bostaden vara i fint skick och jag fick inga anmärkningar. Hyresvärden har nu skickat en faktura till mig för att de har behövt måla om lägenheten. Redan när jag flyttade in i lägenheten var den sliten. Är det rätt att jag ska bekosta ommålning av lägenheten?
Svar: Som hyresgäst kan du bli skyldig att betala ett skadestånd till hyresvärden för onormalt slitage och skador i lägenheten. Om ommålningen som gjorts inte beror på skadegörelse eller onormalt slitage utan är en del i hyresvärdens generella underhåll för lägenheten bör inte du behöva betala denna kostnad. Eftersom lägenheten inte bedömdes ha några skador eller andra anmärkningar råder jag dig att ta skriftlig kontakt med din gamla hyresvärd och invända mot betalningskravet.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se. Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16. Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.
Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:
Kan man lämna tillbaka årets julklapp?
Hur fyndiga är egentligen klippen?
Så undviker du att bli ett matsvin
Kass kvalitet på begagnad cykel
Feltryckta priser och beställningsdeviser
Är jag ansvarig för borttappad retur?
Kan jag reklamera second hand-jacka?
Stärkt konsumentskydd från 1 maj
Mer ekonomiskt med maskindisk?